Sociale innovatie zit bij AWL Techniek in het DNA
Mensen klaarmaken voor de toekomst en technologische veranderingen door middel van sociale innovatie, dat is een thema dat bij Smart Industry Oost-Nederland hoog op de agenda staat. Om de maakindustrie voor te bereiden op technologische veranderingen, worden dit jaar 10 ambassadeurs aangesteld. Hendrikus ter Horst is namens AWL Techniek als één van de eerste vijf benoemd tot BOOST-pionier.
BOOST-pioniers zijn ondernemers en managers in de Smart Industry, die sociale innovatie toepassen in hun bedrijf. Zij hebben ervaring opgedaan in de praktijk en willen dit graag met anderen delen. Ondernemers leren immers het beste van andere ondernemers, zo is het gedachtegoed van Smart Industry Oost-Nederland. De visie is om slimme innovatie te laten landen bij de werknemers. Om dat uit te dragen, zijn de eerste vijf ambassadeurs van die visie benoemd. Deze vijf pioniers van Smart Industry zijn Koen Mentink (Hittech Bihca uit Winterswijk), Louis Pouwels (Luminis uit Arnhem), Marjolein Boezel (Van Raam uit Varsseveld), Henrike Verhoeve- van Schothorst (Akos uit Apeldoorn) en Hendrikus ter Horst (AWL uit Harderwijk).
Mensen blijven belangrijk
BOOST-pioniers hanteert als basisgedachte de stelling van Henk Volberda (Hoogleraar Strategic Management & Innovation aan de Universiteit van Amsterdam), namelijk dat succes voor slechts 25% bepaald door technologische innovatie en 75% wordt bepaald door sociale innovatie. “Dat vind ik een mooie gedachte”, zegt Hendrikus ter Horst, manager Personeel & Organisatie bij AWL. “Er verandert veel in de maakindustrie en technologische ontwikkelingen gaan snel. Mensen klaarmaken voor de toekomst zie ik zelf ook als een belangrijk onderdeel van sociale innovatie.” Die toekomst bestaat bijvoorbeeld uit de komst van meer robots in de industrie. AWL bereidt het personeel voor op die veranderingen door middel van oriënteren, opleiden en informeren. Met interne programma’s worden nieuwe medewerkers van AWL voordat zij überhaupt in dienst zijn al voorbereid. “Dat noemen we het 1-10-100-programma”, legt Ter Horst uit. “Voordat de nieuwe collega begint, kan hij of zij een app downloaden waarin de nieuwe medewerker wordt begeleid in de nieuwe functie. De eerste tien dagen staan daarna in het teken van het bedrijf leren kennen. In de daaropvolgende 100 dagen staan opleidingen centraal. Zo wordt iemand volledig klaargestoomd voor de nieuwe functie en het bedrijf AWL. Maar ook worden toekomstige technieken hierin meegenomen. Zo wordt geleerd dat iemand geen angst hoeft te hebben voor toekomstige, technologische ontwikkelingen, maar ze juist kan omarmen.”
Brein-fitheid
Behalve de interne programma’s, zoekt AWL ook nadrukkelijk de samenwerking met initiatieven als Perron038, Fieldlab Industrial Robotics en de Techniek Academie. “We hebben altijd al veel met stagiaires en afstudeerders gewerkt”, aldus Ter Horst. “Dat is leerzaam voor beide partijen. Voor ons en voor de student. Maar andersom zoeken we ook veelvuldig de opleidingen zelf op.” Zo heeft AWL bijvoorbeeld bijgedragen aan de ontwikkeling van de Ad-opleiding Industriële Automatisering en Robotica. Maar ook het eigen personeel wordt aangemoedigd om te blijven leren door middel van de eigen interne AWL – Academy. Als opleidingscoördinator bij AWL vindt Chris Meijnen dat het continue trainen belangrijk is. Niet alleen om je vak goed te kunnen uitoefenen, maar ook om het brein te blijven stimuleren en het leren niet te verleren. “Dat houdt in dat we soms trainingen doen die niet direct relevant zijn voor het werkveld, maar ons als medewerkers wel fit houden. Die brein-fitheid zorgt ervoor dat we een heel sterk personeelsbestand hebben. Daarnaast is het ook erg interessant en leuk om af en toe iets te leren dat niet meteen in je werkveld ligt. Zo heb ik zelf een opleiding handlassen en robot simuleren gedaan. Daar heb ik zelf in mijn werk niets aan, maar ik kan mijzelf nu wel verplaatsen in mijn collega’s.”
BOOST-pionier
De vijf BOOST-pioniers zijn recentelijk benoemd door de Provincie Gelderland. Het doel van het programma is om Smart Industry MKB-bedrijven en ondernemersnetwerken en -organisaties bewust te maken op het terrein van sociale innovatie. “Als ambassadeur zullen we onze deuren openen voor bedrijven die van ons willen leren of inzicht willen hebben in sociale innovatie”, vertelt Ter Horst. “Daarnaast gaan we binnenkort met de vier andere pioniers om de tafel zitten, kennis delen en dat verder ook gaan uitdragen naar collega-bedrijven. Dat gaan we in de toekomst doen met nog nader te bepalen evenementen.”
Opleiden in het DNA
In tijden van schaarste op de arbeidsmarkt, heeft ook AWL vacatures openstaan. Toch weet het bedrijf ondanks grote groei in de laatste jaren, veel vacatures te vervullen. “Uiteraard heb ik ook met sommige functies moeite”, erkent Ter Horst. “Maar we zien wel dat het ons gemakkelijker afgaat om geschikte medewerkers te vinden ten opzichte van andere bedrijven. Dat komt denk ik omdat AWL een geschiedenis heeft als opleider. Onze directie heeft altijd de visie gehad om jonge mensen op te leiden. Dat is al jarenlang zo binnen AWL. De senior is op dit moment lastig te vinden, dus waarom niet een junior opleiden? Iemand die nog niet vakbekwaam is, leiden wij op tot iemand die dat wel is en dat principe wordt omarmd op de werkvloer. In tijden van schaarste op de arbeidsmarkt, kunnen wij ons heel goed staande houden. En dat komt denk ik ook door sociale innovatie en opleiden, iets dat AWL echt in het DNA zit!”