Specialist in ‘metalen met gaten’ versterkt productie
Een bedrijf met een mooie fundering en tegelijk ook een enorme potentie. Zo beschrijft Freddy Holwerda Almetaal in Oostzaan, specialist in plaatmateriaal en constructies van geperforeerd metaal, strekmetaal en metaalgaas. Sinds hij eigenaar is, is hij drukdoende die potentie tot wasdom te brengen, onder meer door de investering in een nieuwe lasersnijmachine van Durma, die is geleverd door Tuwi.
Freddy Holwerda en Marco Mans bij de nieuwe lasersnijmachine van Durma die Tuwi bij Almetaal heeft geïnstalleerd. Ze slaan de handen ineen om van deze machine een succes te maken.
Holwerda heeft een werktuigbouwkundige achtergrond en meer dan 25 jaar ervaring in het laten groeien van bedrijven. Bij zijn laatste werkgever deed hij dat in de functie van technisch directeur. Toen hij een paar jaar geleden de vacature voor een directeur bij Almetaal zag staan, wekte dat in eerste instantie niet direct zijn interesse. Totdat hij de inhoud van de vacature nog eens goed tot zich liet doordringen: het ging de eigenaar van Almetaal om een opvolger die het bedrijf wilde overnemen. “En dat vond ik wél heel interessant.”
Kort op de bal
Nu is hij al weer 2 jaar actief bij de specialist in ‘metalen met gaten’ in Oostzaan. Eerst als directeur, en sinds hij het bedrijf in mei vorig jaar heeft overgenomen als 100% eigenaar met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022. Hij voelt zich als een vis in het water: “Het voelt fijn, ik zit kort op de bal en kan sneller beslissingen nemen. Daardoor sta ik er veel relaxter in dan in dienst van een werkgever.”
Groothandel en productiebedrijf
Holwerda vond Almetaal van meet af aan een mooi bedrijf, maar had ook direct het gevoel dat er veel meer inzat dan de vorige eigenaar eruit haalde. Almetaal is een groothandel en productiebedrijf in geperforeerd metaal, strekmetaal en metaalgaas. De grote kracht van het bedrijf is de enorme voorraad. In het magazijn liggen liefst 1500 verschillende plaatmaterialen op voorraad. Het accent lag tot dusverre dan ook altijd op de handel. “Op dit moment bestaat onze omzet voor 75 procent uit handel en voor 25 procent uit productie. Dat wil ik veranderen; deze verhouding moet fifty-fifty worden. Op die manier willen we gaan groeien.”
Professionaliseringsslag
Om dat mogelijk te maken is Holwerda op alle fronten aan de slag om zijn organisatie te professionaliseren. De online presentatie is verbeterd met een nieuwe website en Almetaal heeft een frisse nieuwe huisstijl gekregen. Die is doorgetrokken in de nieuwe bedrijfskleding die de dertien medewerkers hebben gekregen. Ook wordt het bedrijf verduurzaamd. Op het dak liggen inmiddels 224 zonnepanelen, ruim voldoende om in de eigen elektriciteitsbehoefte te voorzien. Led-verlichting volgt binnenkort.
Focus op klantengroepen
De marketing-inspanningen zijn versterkt, waarbij duidelijker wordt gefocust qua klanten. De projecten die Almetaal heeft mogen maken, zijn al net zo uiteenlopend als de verschillende typen materialen die op voorraad liggen. Het bedrijf is breed actief. Zo wordt beplating uit geperforeerd metaal gemaakt voor bruggen, trappen of hekwerken, strekmetaal wordt veel toegepast als gevelbekleding of interieurtoepassing, metaalgaas voor filtratiedoeleinden en machineveiligheid en cortenstaal voor groenvoorziening. “We willen meer focussen op duidelijke doelgroepen zoals de interieurbouwers en de hoveniers. Zij kunnen hun materialen kopen bij Almetaal en deze tegelijk laten bewerken tot het product dat ze willen hebben. Dat zorgt voor meer flexibiliteit en kortere levertijden. We gaan daarbij voor langdurige relaties.”
Nieuwe lasersnijmachine
Dat vraagt om investeringen in het machinepark. Toen Holwerda bij Almetaal begon, stond er in de productieruimte al een nieuwe Durma kantbank. Maar de lasersnijmachine was een oud beestje en klein van formaat. Daar moest een andere machine voor in de plaats komen. Voornaamste eis: de nieuwe machine moest heel goed gaas en strekmetaal kunnen snijden. Ook een groter formaat en de mogelijkheid om alle materialen te snijden (niet alleen staal en RVS maar ook bijvoorbeeld aluminium en messing) stonden hoog op het verlanglijstje.
Tuwi heeft ervoor gezorgd dat al deze wensen zijn ingevuld. Het eerste contact werd vorig jaar gelegd, toen Holwerda de eerste editie van de huisshow Tuwi Next in Winterswijk bezocht. Daar werd de basis gelegd voor de aanschaf van een Durma HD-FS 3015 fiberlaser met 4 kW vermogen. Het is een compacte machine, wat prettig is met het oog op de beschikbare ruimte. Hierop snijdt Almetaal nu voornamelijk dunne plaat. “Maar we krijgen steeds vaker aanvragen voor 12-15 mm. Ook dat kunnen we prima snijden”, aldus Holwerda.
Machine zit als een maatpak
Holwerda noemt de machine een goede keus. “Hij zit als een maatpak. We zijn er supertevreden over en de prijs/kwaliteit verhouding is top. De lijntjes met Tuwi zijn kort. We zijn heel goed begeleid met eerst een theorie-opleiding en daarna een training aan de machine. Nu zijn we echt ervaring aan het opdoen, waarbij Tuwi ons ondersteunt om dingen die we nog niet hebben gedaan zo efficiënt mogelijk te doen.”
Tuwi directeur Marco Mans noemt de relatie met Almetaal een schoolvoorbeeld van hoe de machineleverancier met klanten wil omgaan. “Freddy Holwerda is gedreven, heeft een duidelijk doel voor ogen en een visie. Dus hebben we ook hele leuke gesprekken. We slaan de handen ineen om van deze machine een succes te maken.”