Staalmarkt blijft in mineur
De belabberde omstandigheden waarin de Europese automobielproducenten verkeren, hebben hun weerslag op het staalverbruik, aangezien deze branche de één na grootste staalafnemer is. Mede hierdoor is de prijsdruk versterkt, zo meldt het StaalJournaal.
Volkswagen, Stellantis, Audi, BMW en Volvo, allemaal publiceerden ze deze maand zeer pessimistische informaties, die weliswaar een heldere, maar geen florissante impressie geven waarin de Europese auto-industrie verkeert. De groeiende aanwezigheid van goedkope automerken van buiten de EU heeft de industrie nog verder onder druk gezet.
Proces van de-industrialisatie
Het StaalJournaal merkt op dat de automarkt tot op zekere hoogte vergelijkbaar is met de staalindustrie. Een combinatie van lager gehanteerde staalprijzen in China, verder dalende grondstofprijzen als ook een matige vraag naar staal heeft de prijsdruk van afgelopen tijd ook bij ons versterkt. “Er gaan geruchten dat Europa mogelijk al in een proces van de-industrialisatie zit, zeker als de negatieve ontwikkelingen in de automarkt aanhouden en de EU geen nieuwe initiatieven of stimuleringsmaatregelen neemt. Hierdoor zouden bedrijven hun productie naar buiten de EU kunnen verplaatsen.”
Basisprijs warmgewalste coils
Staalfabrieken hebben lange tijd een basisprijs van € 600 per ton kunnen handhaven voor warmgewalste coils, maar zelfs deze prijs lijkt nu onhoudbaar. “Desondanks verwachten wij dat verdere prijsdalingen door Europese staalproducenten niet worden geaccepteerd. Het is daardoor waarschijnlijker dat staalfabrieken een aantal van hun hoogovens (tijdelijk) zullen stilleggen”, aldus het StaalJournaal.
Lees hier het StaalJournaal van september 2024