Staalprijzen omhoog
Verschillende staalfabrieken geven signalen over prijsstijgingen af, signaleert Noviostaal in haar Staaljournaal. Het meest concreet hierbij is ArcelorMittal dat begin september berichtte voor leveringen vanaf november 2016 een verhoging van € 40 per ton te gaan doorberekenen.
“Aangezien ArcelorMittal marktleider is en gelet op de actuele marktsituatie in de EU mogen we aannemen dat andere fabrieken zullen gaan volgen”, aldus Noviostaal. “Dat betekent voor die afnemers die hun prijsafspraken per kwartaal hebben gemaakt een stijging van bijna 10 % per ton voor warmgewalste coils.”
Het is volgens Noviostaal afwachten of de markt die stijging zal accepteren. Feit is dat de voorraden bij service centers en handelaren naar het lijkt redelijk op niveau zijn en er dus niet echt een dringende noodzaak tot kopen zal zijn. Anderzijds moet echter ook bedacht worden dat levertijden voor nieuw te walsen materiaal langer geworden zijn en dat diverse fabrieken inmiddels al voor diverse producten voor levering in het 4e kwartaal uit de markt gegaan zijn. Te lang wachten met de aankoop van nieuw materiaal kan dus over een periode van 2-3 maanden tot schaarste bij verschillende producten leiden.
Daarbij komt dat er nauwelijks noemenswaardige importen te verwachten zijn. China heeft bovendien toegezegd de bestaande productiecapaciteit van ruwstaal binnen nu en 4 jaar met circa 150 miljoen ton te gaan beperken. Noviostaal: “Dat is veel en zeker ook te weinig, wanneer we weten dat de bestaande overcapaciteit aldaar circa 300 miljoen is. Maar toch zal die reductie haar effect hebben op de totale export van het land en daarmee ook de druk verminderen op de Europese staalmarkt, voor zover dat al niet door eerder genomen importbeperkende maatregelen het geval is.”
ThyssenKrupp Steel en Tata Steel
Noviostaal wijst er in haar Staaljournaal op dat op wat langere termijn er bovendien nog een effect kan optreden van de mogelijke samenwerking tussen ThyssenKrupp Steel en Tata Steel, waardoor het aantal aanbieders op de Europese markt afneemt en dus minder onderlinge concurrentie zal ontstaan. “Los van de vraag hoe de Europese Commissie zal reageren op de uitkomst van de besprekingen tussen Tata Steel en ThyssenKrupp Steel is het overigens ook nog niet duidelijk in welke vorm die samenwerking zal gaan gebeuren. Neemt Tata Steel ThyssenKrupp Steel over of zal het juist andersom zijn? Bij die ontwikkeling zal Tata Steel de EU als producent gaan verlaten. Voor Nederland in het bijzonder is het de vraag hoe de toekomst van Tata Steel IJmuiden (v/h De Hoogovens) er uit ziet. Geografisch gezien ligt deze staalfabriek er zeer gunstig bij en technisch gezien is het een van de beste staalmakers in Europa. Of dit bedrijf – opgericht in 1918- echter past in het profiel wat de gesprekpartners voor ogen hebben is maar zeer de vraag. Weliswaar heeft Tata Steel onlangs nog bericht, dat men forse investeringen in haar fabriek in IJmuiden zal gaan plegen, maar wat gebeurt er wanneer ThyssenKrupp de leidende partij gaat worden? Zou IJmuiden in het geheel gesloten worden, dan betekent dat voor Nederland een enorm verlies van werkgelegenheid, want direct en indirect samen zouden er namelijk tussen de 15.000 en circa 18.000 banen verloren gaan. Evenzo zal Nederland zich in dat geval moeten realiseren dat zij feitelijk haar enige staalproductie van belang zal verliezen, waarmee niet alleen veel kennis verloren zal gaan maar ook dat basismateriaal voor defensieve doeleinden niet meer in eigen land geproduceerd kan gaan worden. Ongetwijfeld zal er daarom in politiek Den Haag gesproken gaan worden over de toekomst van het voormalige ‘De Hoogovens’, toch een van de paradepaardjes van de Nederlandse industrie, maar of dat van invloed zal zijn is zeer de vraag.”