Staalverwerking loopt op rolletjes
De extreme omstandigheden bij de staalverwerking stellen hoge eisen aan de gebruikte componenten. De elastomeerkoppelingen van het merk Quick Flex van Lovejoy, geproduceerd door de Duitse fabrikant R+L Hydraulics, worden ingezet in een staalfabriek van een bekend Europees staal- en technologieconcern. Deze koppelingen zorgen voor de overdracht van de koppel bij de aandrijving van rollentafels voor het warme walsen van staal. De koppelingen zijn temperatuurstabiel, slijtvast en onderhoudsarm en helpen stilstand tot een minimum te beperken.
In de staalverwerking wordt het vloeibare ruwijzer uit de hoogoven in de staalfabriek in pannen gegoten voor de verwerking die daarop volgt. Het nog vloeibare ruwe ijzer wordt in strengen staal gegoten, de zogenaamde plakken. Deze worden dan warm gewalst en tot staalplaat of staaldraadrollen, de coils, omgevormd. Voor het transport van de gloeiende platen (circa 10 meter lang en 25 ton zwaar) worden rollenbanen of rollentafels toegepast. Vanwege de hoge temperaturen mogen de platen niet tot stilstand komen, omdat dit de transportrollen zou beschadigen. Het gewalste metaal moet daarom continu over de rollen blijven lopen tot het afgekoeld is of tot de volgende stap in de bewerking plaatsvindt.
Betrouwbaarheid belangrijk
Hier speelt de betrouwbaarheid van de componenten een grote rol: “Als bij de rollentafels één koppeling uitvalt, dan kan men eventueel tot de volgende geplande stop doorwerken, al bestaat daarbij wel het risico dat de rol beschadigd raakt”, zegt Detlef Peick van R+L Hydraulics. “Uiteindelijk leidt dit tot een langere stilstandtijd of vervangingskosten van de rol bij latere reparaties. Als je de rollentafel buiten bedrijf stelt, voorkom je wel dat de betreffende rol beschadigd raakt, maar creëer je een knelpunt voor de rest van de productie, omdat het volgende onderdeel van de lijn niet kan worden ingezet.”
Tandwielkoppelingen
Tot nu toe werden bij dergelijke toepassingen meestal tandwielkoppelingen toegepast. Dit type koppeling beschikt over uitstekende eigenschappen bij asverplaatsingen, zoals deze ook bij de temperatuurschommelingen optreden. Tegelijk kunnen deze koppelingen hoge draaimomenten veilig overdragen. “Maar tandkoppelingen hebben ook diverse nadelen”, zegt Peick. “Zij moeten regelmatig gesmeerd worden. En om de toestand daarvan te kunnen beoordelen, moet de koppeling eerst gedemonteerd worden, wat nogal omslachtig is. Als de koppelingsnaaf of de mantel daarvan aan vervanging toe is, dan moet meestal de gehele aandrijving en zelfs de elektromotor gedemonteerd worden, voordat de componenten kunnen worden uitgewisseld. Na vervanging van de koppeling moeten dan de aandrijving en de elektromotor weer uitgelijnd worden om een veilige normale werking te verzekeren. Al deze werkzaamheden kosten veel tijd – tijd die in een dergelijke omgeving bijzonder hoge kosten met zich meebrengt.”
Elastomeerkoppelingen
In dit opzicht bieden de Quick Flex elastomeerkoppelingen grote voordelen. Volgens hun specificaties en ontwerp zijn deze namelijk tegen dezelfde koppels als tandwielkoppelingen opgewassen. De constructie van de Quick Flex koppeling, met tanden die tegenover elkaar staan maar die niet in elkaar grijpen, voorkomt metaal-op-metaalcontact met de bijbehorende slijtage. Tegelijkertijd maakt dit ontwerp het mogelijk het elastomeerelement voor de draaimomentoverbrenging eenvoudig van buitenaf tussen de tanden aan te brengen. Na het losdraaien van een paar schroeven kan de afdekking eenvoudig worden verwijderd. Deze afdekkingen zijn voor verschillende toepassingen geoptimaliseerd en bieden eenvoudig toegang tot de koppeling. Hierna kan de koppeling in een handomdraai geïnspecteerd of vervangen worden.
Goed overzicht houden
“Zo wordt het heel eenvoudig om steeds een goed overzicht te houden van de toestand van de koppelingen, zonder dat het systeem voor langere tijd hoeft te worden stilgezet,” zegt Peick. “Ook kan de aangehouden voorraad reserveonderdelen aanzienlijk gereduceerd worden, omdat we niet langer de volledige koppelingen op voorraad hoeven te houden, maar alleen de compactere ̶ en goedkopere ̶ elastomeer inzetstukken. Mocht er zich ondanks de eenvoudige inspectie en het geringe onderhoud toch een storing voordoen, dan kan de productie snel worden voortgezet, zonder de wals in gevaar te brengen. Een defect elastomeerelement onderbreekt de krachtoverbrenging, zodat de roltafel verder in gebruik kan blijven. Bij de volgende gelegenheid kan het elastomeer onderdeel dan worden vervangen met een ingreep die maar enkele minuten duurt, zonder dat de tandwielen of aandrijvingen hoeven te worden verzet.” Aangezien de koppelingen geen smering vereisen, is het ook niet nodig om de olie regelmatig te controleren en bij te vullen. De elastomeer inzetstukken van de Quick Flex-koppelingen zijn verkrijgbaar in drie hardheidsgraden en vervaardigd uit materiaal dat tegen hoge temperaturen bestand is.
De koppelingen van de Quick Flex-Serie zijn speciaal voor de zware omstandigheden ontworpen en zijn overal waar extreme bedrijfsomstandigheden aan de componenten de hoogste eisen stellen geschikt.