Stalen ruggengraat voor Rotterdamse woontorens

Utiliteitsbouwer J.P. van Eesteren heeft de eerste drie van de zes A-frames van de woontorens Boston & Seattle op de Wilhelminapier in Rotterdam geplaatst. De frames functioneren als de ruggengraat van de beide woontorens, die in 2017 een hoogte bereiken van 23 verdiepingen.

De A-frames zijn geproduceerd in Budel en in de nachtelijke uren over de snelweg van zuidoost Brabant naar Rotterdam verplaatst. Door de grootte van de frames was het een grote logistieke operatie: het transport nam twee rijbanen van de snelweg in beslag. Ter plekke werden de drie A-frames met de ankers in de constructie gehesen door een torenkraan, die de frames met twee verstelbare kettingen horizontaal heeft uitgelijnd. In week 42 worden de overige drie A-frames geplaatst.
Een A-frame weegt 18.000 kilo. Het originele ontwerp bestaat uit drie delen in een driehoeksvorm. Deze drie delen werden door de fabrikant in Budel al aan elkaar gelast. Dat zorgde ervoor dat de A-frames in een keer in Rotterdam gemonteerd konden worden. Het resultaat zijn zes A-frames met een hoogte van 6 meter en breedte van 8,5 meter. Een enkel A-frame kan een contactdruk van 3,5 miljoen kilo weerstaan als het eenmaal in de betonconstructie opgenomen is.

BIM-model
Om het plaatsen van de A-frames zo nauwkeurig mogelijk te laten verlopen, zijn ze volledig ontworpen met behulp van een BIM-model. In de acht weken voorafgaand aan de levering van de frames, zijn de gaines waarin de A-frames worden geplaatst, in de betonconstructie ingestort. De stalen kolommen worden in de bedrijfskleuren gespoten om de samenwerking tussen J.P. van Eesteren en opdrachtgever Pier III (een samenwerkingsverband tussen BPD en Synchroon), uit te dragen. Later wordt de hele constructie voorzien van een brandwerende coating.

Boston & Seattle
Het complex Boston & Seattle, een ontwerp van Frits van Dongen en Patrick Koschuch, bestaat uit twee woontorens van 23 verdiepingen hoog. Naast 220 koop- en huurappartementen en 1.440m² voor winkels en horeca op de begane grond, biedt het gebouw ruimte aan privéparkeerplaatsen voor bewoners en een ondergrondse, tweelaagse openbare parkeergarage. De bouw van de woontorens is in 2014 gestart. Naar verwachting wordt het gebouw medio 2017 opgeleverd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Krachtig herstel binnenlandse markt, export blijft achter

29-04 De verwachtingen voor het bedrijfsresultaat zijn bovendien duidelijk positiever dan een kwartaal eerder. De…

MetaalNieuws Extra IM

Waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van een vloer voor je metaalfabriek

29-04 In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren die je moet overwegen bij het…

Personeel en Opleiding

Praktisch opgeleide Gen Z’er wil zekerheid, waardering en duidelijkheid

29-04 De technische sectoren staan aan de vooravond van een groot probleem: een flink deel…

Verbinden

Halo beschermt F1-coureurs dankzij baanbrekende lastechniek

29-04 Het produceren van de halo vormde een grote technische uitdaging omdat deze moest voldoen…

Personeel en Opleiding

Summa helpt techniekstudent zijn passie ontdekken

28-04 Zo ontdekken ze waar hun passie en talent echt ligt, waardoor ze een weloverwogen…

Verbinden

Vrouwelijke pionier in cobotlassen

28-04 Caren Dripke noemt de prijs een waardering voor het hele team van Lorch Schweißtechnik.…

Columns

Vaders

28-04 Deze ondernemers zijn vaak 45 jaar of ouder. Ze staan aan het hoofd van…

Toeleveren

Extra spierballen met één druk op de knop

28-04 Keytec levert precisiecomponenten van metaal en kunststof aan afnemers over de hele wereld. Het…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs