Stalen ruggengraat voor Rotterdamse woontorens

Utiliteitsbouwer J.P. van Eesteren heeft de eerste drie van de zes A-frames van de woontorens Boston & Seattle op de Wilhelminapier in Rotterdam geplaatst. De frames functioneren als de ruggengraat van de beide woontorens, die in 2017 een hoogte bereiken van 23 verdiepingen.

De A-frames zijn geproduceerd in Budel en in de nachtelijke uren over de snelweg van zuidoost Brabant naar Rotterdam verplaatst. Door de grootte van de frames was het een grote logistieke operatie: het transport nam twee rijbanen van de snelweg in beslag. Ter plekke werden de drie A-frames met de ankers in de constructie gehesen door een torenkraan, die de frames met twee verstelbare kettingen horizontaal heeft uitgelijnd. In week 42 worden de overige drie A-frames geplaatst.
Een A-frame weegt 18.000 kilo. Het originele ontwerp bestaat uit drie delen in een driehoeksvorm. Deze drie delen werden door de fabrikant in Budel al aan elkaar gelast. Dat zorgde ervoor dat de A-frames in een keer in Rotterdam gemonteerd konden worden. Het resultaat zijn zes A-frames met een hoogte van 6 meter en breedte van 8,5 meter. Een enkel A-frame kan een contactdruk van 3,5 miljoen kilo weerstaan als het eenmaal in de betonconstructie opgenomen is.

BIM-model
Om het plaatsen van de A-frames zo nauwkeurig mogelijk te laten verlopen, zijn ze volledig ontworpen met behulp van een BIM-model. In de acht weken voorafgaand aan de levering van de frames, zijn de gaines waarin de A-frames worden geplaatst, in de betonconstructie ingestort. De stalen kolommen worden in de bedrijfskleuren gespoten om de samenwerking tussen J.P. van Eesteren en opdrachtgever Pier III (een samenwerkingsverband tussen BPD en Synchroon), uit te dragen. Later wordt de hele constructie voorzien van een brandwerende coating.

Boston & Seattle
Het complex Boston & Seattle, een ontwerp van Frits van Dongen en Patrick Koschuch, bestaat uit twee woontorens van 23 verdiepingen hoog. Naast 220 koop- en huurappartementen en 1.440m² voor winkels en horeca op de begane grond, biedt het gebouw ruimte aan privéparkeerplaatsen voor bewoners en een ondergrondse, tweelaagse openbare parkeergarage. De bouw van de woontorens is in 2014 gestart. Naar verwachting wordt het gebouw medio 2017 opgeleverd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

Index presenteert nieuwste draaifreestechnologie op AMB

29-07 Op de AMB (hal 4, 4C30) zullen twee nieuwe modellen demonstreren hoe Index zijn…

Automatisering

Trumpf ontwikkelt lasers met AI

29-07 Om dit te realiseren is Trumpf een partnerschap aangegaan met SiMa.ai voor het ontwikkelen…

Plaatbewerking

Bezoekersregistratie voor Euroblech is geopend

24-07 De bezoekersregistratie is reeds van start gegaan voor de 27e International Sheet Metal Working…

Personeel en Opleiding

Industrieel MKB kan meer profiteren van dagelijkse leermomenten

24-07 Door de gratis Quickscan te doen op mijnleercultuur.nl ontdekken werkgevers in de industrie hoe…

MetaalNieuws Extra IM

Metaalmoeheid 80 tot 90% oorzaak van alle bezwijk gevallen wereldwijd

23-07 Hoe dit precies zit en waarom het zo belangrijk is om als bedrijf regelmatig…

Bedrijf en Economie

MetaalNieuws viert zomervakantie!

17-07 Vanaf maandag 19 augustus zijn we weer op volle sterkte om u te voorzien…

MetaalNieuws Extra IM

‘Beter is meer’ geeft handvatten voor meer productiviteit

17-07 Als het onderwerp productiviteit in het nieuws komt, worden de thema’s digitalisering, automatisering en…

Automatisering

Laswerkzaamheden uitbreiden met robot lascel

16-07 “Ontwerp, prototypebouw, productie en automatiseren van de productie, doen we allemaal zelf. Lasersnijden en…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV