Stalen ruggengraat voor Rotterdamse woontorens

Utiliteitsbouwer J.P. van Eesteren heeft de eerste drie van de zes A-frames van de woontorens Boston & Seattle op de Wilhelminapier in Rotterdam geplaatst. De frames functioneren als de ruggengraat van de beide woontorens, die in 2017 een hoogte bereiken van 23 verdiepingen.

De A-frames zijn geproduceerd in Budel en in de nachtelijke uren over de snelweg van zuidoost Brabant naar Rotterdam verplaatst. Door de grootte van de frames was het een grote logistieke operatie: het transport nam twee rijbanen van de snelweg in beslag. Ter plekke werden de drie A-frames met de ankers in de constructie gehesen door een torenkraan, die de frames met twee verstelbare kettingen horizontaal heeft uitgelijnd. In week 42 worden de overige drie A-frames geplaatst.
Een A-frame weegt 18.000 kilo. Het originele ontwerp bestaat uit drie delen in een driehoeksvorm. Deze drie delen werden door de fabrikant in Budel al aan elkaar gelast. Dat zorgde ervoor dat de A-frames in een keer in Rotterdam gemonteerd konden worden. Het resultaat zijn zes A-frames met een hoogte van 6 meter en breedte van 8,5 meter. Een enkel A-frame kan een contactdruk van 3,5 miljoen kilo weerstaan als het eenmaal in de betonconstructie opgenomen is.

BIM-model
Om het plaatsen van de A-frames zo nauwkeurig mogelijk te laten verlopen, zijn ze volledig ontworpen met behulp van een BIM-model. In de acht weken voorafgaand aan de levering van de frames, zijn de gaines waarin de A-frames worden geplaatst, in de betonconstructie ingestort. De stalen kolommen worden in de bedrijfskleuren gespoten om de samenwerking tussen J.P. van Eesteren en opdrachtgever Pier III (een samenwerkingsverband tussen BPD en Synchroon), uit te dragen. Later wordt de hele constructie voorzien van een brandwerende coating.

Boston & Seattle
Het complex Boston & Seattle, een ontwerp van Frits van Dongen en Patrick Koschuch, bestaat uit twee woontorens van 23 verdiepingen hoog. Naast 220 koop- en huurappartementen en 1.440m² voor winkels en horeca op de begane grond, biedt het gebouw ruimte aan privéparkeerplaatsen voor bewoners en een ondergrondse, tweelaagse openbare parkeergarage. De bouw van de woontorens is in 2014 gestart. Naar verwachting wordt het gebouw medio 2017 opgeleverd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Laevo sluit met exoskeletten aan bij Boers & Co

07-02 Deze strategische bundeling van krachten combineert Laevo’s expertise in ergonomische ondersteuning met de precisie-engineering…

Materialen

Investering in elektromobiliteit

07-02 Ze zijn speciaal ontworpen om te voldoen aan de eisen van zeer efficiënte motoren…

Toeleveren

‘s Werelds grootste verfrecycler op bezoek bij Despray

06-02 GDB is een wereldwijd toonaangevende leverancier van recycling- en duurzaamheidsoplossingen in de huishoudelijke verfrecyclingindustrie.…

Toeleveren

Hannover Messe brengt industriële ecosystemen samen

06-02 “Op de Hannover Messe worden industriele innovaties geboren”, zegt Hubertus von Monschaw, Global Director…

Automatisering

Gimv voorziet RoboJob van groeikapitaal

06-02 RoboJob in Heist-op-den-Berg (België) ontwikkelt, assembleert en verdeelt een CNC-automatiserings-oplossingen voor frees- en draaimachines.…

Verspanen

Röders Tec vindt onderdak bij Oude Reimer

06-02 De machines van Röders richten zich op de productie van uiterst precieze componenten, een…

MetaalNieuws Extra IM

Draagbare labelprinters: de oplossing voor flexibele en snelle etikettering

06-02 Efficiënte etikettering voor onderweg In veel sectoren, zoals de gezondheidszorg, bouw en detailhandel, is…

Verspanen

Er zit nog heel veel rek in Mabriq

06-02 De eerste Hartford 5-asser met robot verscheen zo’n anderhalf jaar geleden bij Mabriq. De…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs