Stalen ruggengraat voor Rotterdamse woontorens

Utiliteitsbouwer J.P. van Eesteren heeft de eerste drie van de zes A-frames van de woontorens Boston & Seattle op de Wilhelminapier in Rotterdam geplaatst. De frames functioneren als de ruggengraat van de beide woontorens, die in 2017 een hoogte bereiken van 23 verdiepingen.

De A-frames zijn geproduceerd in Budel en in de nachtelijke uren over de snelweg van zuidoost Brabant naar Rotterdam verplaatst. Door de grootte van de frames was het een grote logistieke operatie: het transport nam twee rijbanen van de snelweg in beslag. Ter plekke werden de drie A-frames met de ankers in de constructie gehesen door een torenkraan, die de frames met twee verstelbare kettingen horizontaal heeft uitgelijnd. In week 42 worden de overige drie A-frames geplaatst.
Een A-frame weegt 18.000 kilo. Het originele ontwerp bestaat uit drie delen in een driehoeksvorm. Deze drie delen werden door de fabrikant in Budel al aan elkaar gelast. Dat zorgde ervoor dat de A-frames in een keer in Rotterdam gemonteerd konden worden. Het resultaat zijn zes A-frames met een hoogte van 6 meter en breedte van 8,5 meter. Een enkel A-frame kan een contactdruk van 3,5 miljoen kilo weerstaan als het eenmaal in de betonconstructie opgenomen is.

BIM-model
Om het plaatsen van de A-frames zo nauwkeurig mogelijk te laten verlopen, zijn ze volledig ontworpen met behulp van een BIM-model. In de acht weken voorafgaand aan de levering van de frames, zijn de gaines waarin de A-frames worden geplaatst, in de betonconstructie ingestort. De stalen kolommen worden in de bedrijfskleuren gespoten om de samenwerking tussen J.P. van Eesteren en opdrachtgever Pier III (een samenwerkingsverband tussen BPD en Synchroon), uit te dragen. Later wordt de hele constructie voorzien van een brandwerende coating.

Boston & Seattle
Het complex Boston & Seattle, een ontwerp van Frits van Dongen en Patrick Koschuch, bestaat uit twee woontorens van 23 verdiepingen hoog. Naast 220 koop- en huurappartementen en 1.440m² voor winkels en horeca op de begane grond, biedt het gebouw ruimte aan privéparkeerplaatsen voor bewoners en een ondergrondse, tweelaagse openbare parkeergarage. De bouw van de woontorens is in 2014 gestart. Naar verwachting wordt het gebouw medio 2017 opgeleverd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Oppervlaktetechniek

Leering Hengelo overgenomen door Amerikaanse SurfacePrep

25-11 Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek en de snelgroeiende 3D-nabewerkingsindustrie, vormt een strategische aanwinst…

MetaalNieuws Extra IM

Handige gids voor veilig en comfortabel werken in de metaalindustrie

22-11 In deze gids bespreken we hoe je veilig en comfortabel kunt werken, ergonomie, beschermingsmiddelen…

Verbinden

Lasrobot onderhoudt het spoor

20-11 ProRail staat voor grote uitdagingen om de toekomstdoelen te behalen. Dat betekent ook dat…

3D

MetalFabG2 3D-metaalprinters ingezet voor radiofrequentieproductie

20-11 SWISSto12 werd in 2011 opgericht als spin-off van het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie…

Personeel en Opleiding

Creatieve oplossingen voor toekomst van werk in metalektro

20-11 Inspirerende keynotes en interactieve workshops gaven bijna 300 HR-professionals en leidinggevenden uit de metalektrosector…

Oppervlaktetechniek

KeyTec en Rösler: Samenwerken aan Innovatie in Oppervlaktebewerking

20-11 Onlangs heeft KeyTec opnieuw geïnvesteerd in een oppervlaktebewerkingsmachine van Rösler. Maar waarom koos KeyTec…

Verspanen

Recordaantal internationale delegaties op Precisiebeurs

20-11 Twee dagen lang stonden de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch wederom in het teken van het…

Oppervlaktetechniek

Nieuwe beitstunnel bij Laura Metaal

20-11 Laura Metaal verwerkt met geavanceerde decoilinstallaties coils tot platen. De beitslijn verwijdert onzuiverheden zoals…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs