Studenten Windesheim bekroond voor innovatieve snowboarddrager
Kuma Engineering is in de finale van Jong Ondernemen uitgeroepen tot Student Company van het jaar. Vier Engineeringstudenten van Hogeschool Windesheim Flevoland ontwikkelden binnen dit bedrijf een innovatieve snowboarddrager.
Een snowboard draag je vaak onder je arm, maar de randen zijn scherp waardoor jas en handschoenen kapot gaan. Om dat te voorkomen, ontwikkelden de Windesheim-studenten de compacte CUB (Carry Your Board). Deze heeft een oprolmechanisme dat dezelfde werking heeft als een rolmaat. Je trekt het hengsel uit, doet de band over je schouder en het board zit op je rug. Zo heb je ook nog je handen vrij. Je draait hem in één handomdraai vast op de baseplate die met foamtape op het board bevestigd kan worden.
Dat klinkt eenvoudig, maar dat was het niet. “Weken lang hebben we gebrainstormd en vervolgens gingen we schetsen, modelleren op de computer, 3d-printen en testen”, vertelt Jens Bergsma. “We zijn inmiddels vier prototypes verder. Je kijkt steeds opnieuw naar je product door alle feedback die je krijgt. Ondertussen werkten we nachtenlang door om naast het ontwerpen ook ons businessplan te schrijven. We zijn regelmatig ’s avonds laat de school uit geveegd. We hebben hier zoveel van geleerd. Als iets niet werkt, moet je toch door. Je moet steeds innoveren.”
In het Beatrixtheater in Utrecht pitchten Jens Bergsma, Gerard Hannink, Valiant Beekes en Teun Laarakker hun product en presenteerden ze hun investeringsplan. De jury zag veel potentie in het product, het enthousiasme en de ondernemende houding van de studenten en de business case. De CUB kan bedrukt worden met verschillende prints en logo’s, wat leuk is voor particuliere klanten en het product aantrekkelijk maakt voor bedrijven.
Als beste studentenbedrijf van Nederland gaan de vier Engineeringstudenten door naar de European Enterprise Challenge op 28 en 29 juni in Helsinki. Daar zullen ze het opnemen tegen studentondernemers uit heel Europa. “Het is spannend wat er de komende tijd gaat gebeuren, of we investeerders aan ons weten te binden, zodat we de CUB ook echt op de markt kunnen brengen”, aldus Jens.