Supergladde tandwielen voor elektrische raceauto
Rösler Benelux heeft samen met University Racing Eindhoven een video gemaakt van de productie van een tandwiel voor een elektrische raceauto. De video is hier te zien.
Rösler, bepaald geen vreemde eend in de bijt onder leveranciers voor de motorsport, werd enige tijd geleden benaderd door University Racing Eindhoven (URE), dat bezig was met het ontwikkelen van een elektronisch raceauto en versnellingsbakken. Het raceteam, dat deelneemt aan een wedstrijd samen met 600 concurrerende teams, maakt ieder jaar een nieuwe elektrische raceauto en wilde hogere resultaten behalen door de wrijving tussen metalen onderdelen te minimaliseren. Door het materiaal mechanisch te bewerken, wordt er een glad oppervlak gecreëerd.
Kunststoffen en (edele) metalen
Rösler heeft vele decennia ervaring in het voor- en nabehandelen van (metalen) auto-onderdelen. Ook heeft de oppervlaktebehandelingsspecialist regelmatig te maken met producten gemaakt van kunststof, elastisch materiaal zoals rubber, hout of steen.
Waar elke milliseconde telt
URE investeert ook veel op het gebied van aerodynamica en gewichtsbesparing. De elektronische auto is uitgerust met een elektrische aandrijfmotor, dus ieder wiel heeft een eigen overbrengingssysteem. Het team van de TUe past haar racewagen aan om op het circuit honderdsten van seconden tijd te besparen.
Oppervlaktebehandeling onmisbaar
Teamleden van URE waren bekend met oppervlaktetechniek aangezien zij werkzaam zijn geweest bij een OEM in de automobielindustrie die transmissie onderdelen produceert. Zij kwamen zo in aanraking met verspanen, metaalbewerking en oppervlaktetechniek. Als sponsoring actie heeft Rösler besloten het team te ondersteunen door alle tandwielen en assen te polijsten. Door de tandwielen, met een diameter van een paar centimeter, op een lagere ruwheid te brengen wordt de weerstand van de tandwielen op elkaar beperkt. De gemiddelde ruwheid (Ra) wordt door een mechanische glijslijpbewerking verlaagd. De warmte-energie die wordt opgewekt verlaagt aanzienlijk.
Minder wrijving was het doel voor het raceteam en dat staat hierbij gelijk aan een efficiënt lopende motor. Niet alleen drijven de tandwielen elkaar beter aan, ook is met een lagere bedrijfstemperatuur de uitval van onderdelen minimaal.