Suplacon werkt nieuwe medewerkers vlot in
Nieuwe medewerkers sneller en beter inwerken, dat is het doel van de TWI-methode. Suplacon paste deze methodiek toe en is er enthousiast over, zo vertelt kwaliteitsmanager Antijn Koers op de website van A+O Metalektro. Het plaatbewerkingsbedrijf in Emmeloord gebruikt TWI om het eigen personeel flexibel inzetbaar te maken en om zij-instromers en uitzendkrachten vlot te kunnen laten beginnen.
Veel medewerkers staan niet te popelen om voor een opleiding terug de schoolbanken in te gaan. Leren ‘on the job’ vinden ze echter wél aantrekkelijk.
TWI staat voor Training within Industry. De methode is ontstaan in de Tweede Wereldoorlog, toen veel jonge mannen aan het front vochten, waardoor ze niet in de fabrieken konden werken. Vrouwen waren wel beschikbaar. Maar die hadden nooit geleerd hoe ze een tank of vliegtuig moesten bouwen. Daarom werd het complexe productieproces in een groot aantal stukken opgeknipt, waarbij iedere vrouw maar één deeltaak had. Zo konden ze vrij makkelijk leren wat ze moesten doen.
Inmiddels is de TWI-methode doorontwikkeld en werken veel bedrijven er mee. “TWI is een vorm van werkplekleren”, zegt Antijn Koers. “Veel medewerkers staan niet te popelen om voor een opleiding terug de schoolbanken in te gaan. Leren ‘on the job’ vinden ze echter wél aantrekkelijk. TWI is daar een mooi voorbeeld van.”
Korte werkinstructies
De kwaliteitsmanager legt uit wat TWI bij Suplacon precies inhoudt: “Wij hebben vier praktijkopleiders die zich hebben bekwaamd in TWI. Voor elke standaard taak wordt door één van hen een werkinstructie geschreven. Dus bijvoorbeeld een instructie voor kanten of verspanen. Zo’n instructie is geen uitgebreid document, maar staat op één A4’tje. Daarop staan drie kolommen: ‘wat ga je doen?’, ‘hoe ga je het doen?’ ‘en waarom doen we het zo?’. Een complexe taak wordt dus op een hele simpele manier uitgelegd.”
De taakinstructie wordt in het bijzijn van de medewerker enkele keren herhaald. “Dat gaat in drie stappen”, legt Antijn uit. “Eerst vertelt de praktijkopleider het ‘wat’. Vervolgens ‘het wat en hoe’. En tot slot het ‘wat, hoe en waarom’. Daarna doet de medewerker het nog vier keer na. En na die zeven rondes weet iemand precies wat hij moet doen. Het is net zoiets als tafels leren op school: door de herhaling beklijft het.”
Foutloos werken
Suplacon had twee belangrijke redenen om met TWI te gaan werken. “Voor ons is het belangrijk om nieuwe mensen sneller en beter te kunnen inwerken. Want we groeien en hebben dus nieuwe mensen nodig. Tegelijkertijd stellen onze klanten hoge kwaliteitseisen, dus moeten medewerkers foutloos kunnen werken.” Bovendien is het op dit moment niet eenvoudig om technisch personeel te vinden, vertelt Antijn. “Een kanter, lasersnijder of werkvoorbereider pluk je niet zomaar even van de straat.
TWI maakt het mogelijk om met zij-instromers aan de slag te gaan. Daarmee boren we dus een nieuwe doelgroep aan. Daarnaast zijn uitzendkrachten veel makkelijker in te werken. En ook onze vaste medewerkers kunnen we flexibeler inzetten. Want als er veel werk is bij het lasersnijden en minder werk bij het kanten, dan kunnen we iemand van de kantafdeling snel inwerken als lasersnijder.”
Suplacon heeft al TWI-werkinstructies voor het kanten en verspanen opgesteld. Maar het is de bedoeling TWI bedrijfsbreed in te gaan zetten. “Het levert ons bedrijf ontzettend veel op”, zegt Antijn. “We kunnen mensen op deze manier veel sneller opleiden, de kwaliteit van het werk verbetert en de productiviteit neemt toe.” Suplacon is bovendien aan het bekijken hoe het werken met TWI een plek kan krijgen binnen het digitale leerplatform oZone. “Het mooie van oZone is dat het voor A+O-bedrijven kosteloos beschikbaar is”, aldus Antijn. Hij denkt dat TWI voor veel andere A+O-bedrijven een interessante optie kan zijn.