Technische sector wil meepraten over nieuw curriculum onderwijs
In een brief aan informateur Zalm en de onderhandelende partijen vragen Koninklijke Metaalunie, FME en vijf andere organisaties om de herziening van het curriculum voor het funderend onderwijs tot prioriteit van het nieuwe kabinet te maken. “Van onze toekomstige medewerkers verwachten we dat ze voldoende vakbekwaam, technisch en digitaal vaardig zijn”, stellen ze in de brief.
De organisaties willen dan ook dat bij een herzien curriculum name de nadruk wordt gelegd op het belang van het ontwikkelen van technische en digitale vaardigheden. Het bedrijfsleven moet daar nadrukkelijk bij betrokken zijn.
“We leven in een wereld waarin technische en digitale ontwikkelingen in elke sector doordringen en overal een plek opeisen. De vraag moet dus niet zijn waar in het curriculum techniek een plek heeft, zoals gesteld in de ‘Kamerbrief over vervolg curriculumherziening primair en voortgezet onderwijs’, maar hoe ze óveral een plek krijgt. Onze kennis en ervaring kan worden ingezet om de curriculumherziening, mét voldoende aandacht voor techniek en digitale vaardigheden, goed vorm te geven. De inbreng van het bedrijfsleven mag, naast de belangrijke input van docenten en andere onderwijsstakeholders, niet ontbreken bij het formuleren van wat leerlingen moeten kennen en kunnen”, zo schrijven de zeven organisaties.
Lees hier de brief aan de informateur.