Ten Cate levert composietmateriaal voor chassis Alfa Romeo
TenCate Advanced Composites in Nijverdal gaat koolstofvezel composiet prepregmateriaal leveren voor het chassis van de Alfa Romeo 4C. Het materiaal wordt gebruikt voor de productie van de gehele monocoque. Het centrale passagierscompartiment vermindert het voertuiggewicht en geeft het voertuig een bijzonder stijve en veilige basisstructuur.
TenCate Advanced Composites en de Adler Group hebben hiervoor een exclusieve leveringsovereenkomst bereikt. Deze overeenkomst is het resultaat van de relatie die vanaf de start van dit voertuigproject is aangegaan en voorziet in de toepassing van de E700-serie koolstofvezelprepregs van TenCate Advanced Composites in Langley Mill (Nottingham, Engeland) door de Adler Group in Ottaviano (Napels, Italië). Frank Meurs, groepsdirecteur TenCate Advanced Composites EMEA, zegt: “Dit innovatieve project met de Adler Group is een belangrijke doorbraak voor TenCate omdat dit het eerste OEM-project is van deze omvang in de automotive-industrie. Het wordt beschouwd als high profile toepassing”.
Paolo Scudieri, directeur van de Adler Group, stelt: ‘We zijn trots op deze samenwerking met TenCate. We zijn er zeker van dat deze overeenkomst zal leiden tot belangrijke technologische ontwikkelingen en efficiëntie in de logistiek, waardoor het product nog concurrerender wordt’.
Geoptimaliseerde logistiek
De ondersteuning door TenCate van Adler gaat verder dan de ontwikkelingsfase van het project, met verwachte verkopen van Alfa Romeo in de orde van grootte van maximaal drieduizend auto’s per jaar. Beide partijen zijn overeengekomen dat een investering wordt gedaan om het composietmateriaal lokaal te produceren teneinde het logistieke proces te optimaliseren en te voldoen aan de ‘just in time’-eisen zoals die gelden voor dit belangrijke autoprogramma van Alfa Romeo. Daarnaast zullen TenCate en Adler gezamenlijk werken aan innovaties voor nieuwe, automotivegerelateerde projecten.