ToolScout verhoogt rendement gereedschappen
Steeds meer verspaners ondervinden het gemak van ToolScout. Dit is de intelligente digitale dienst van de Hoffmann Group waarmee zij snel en eenvoudig geschikt gereedschap voor toepassingen zoals frezen, boren, draaien, draadsnijden, alsmede meet- en testtechnologie kunnen vinden. Diverse klanten van Peter van Ravenswaaij, technisch specialist bij de Hoffmann Group, halen dankzij ToolScout meer rendement uit hun gereedschappen en vergroten hun productiviteit.
Met ToolScout vinden verspaners snel en eenvoudig geschikt gereedschap voor toepassingen zoals frezen, boren, draaien, draadsnijden, alsmede meet- en testtechnologie.
Van Ravenswaaij heeft zelf jarenlang op de werkvloer aan de machines gestaan voordat hij enkele jaren geleden bij de Hoffmann Group in dienst trad. Op school heeft hij nog geleerd met tabellenboeken te zoeken naar de goede gereedschappen. Maar dat hoeft tegenwoordig niet meer. En eigenlijk is het ook uit de tijd. “Verspanen wordt een stukje digitalisatie”, zegt hij. “Het moet allemaal sneller, doorlooptijden moeten korter worden en er mag geen tijd meer verloren gaan aan zoeken. Een service als ToolScout helpt daarbij enorm.”
Peter van Ravenswaaij is er ook van overtuigd dat de Nederlandse maakindustrie veel profijt zal hebben van dit soort digitale diensten. “We zullen er ook wel gebruik van móeten maken. Want het vakmanschap neemt af, er is gewoon steeds minder kennis. Veel mensen hebben geen idee meer waarvoor ze bijvoorbeeld een frees inzetten. En daarbij is de jeugd helemaal gewend aan digitalisering. Die staan raar te kijken bij onze oude tabellenboeken.”
Makkelijk mee werken
Een van zijn taken is om klanten wegwijs te maken in ToolScout en hen te stimuleren ermee aan de slag te gaan. Dat doet Van Ravenswaaij graag, omdat hij ziet hoe makkelijk het werkt en wat het oplevert. “ToolScout is echt een uitkomst. Je vult er een aantal gegevens in en dan helpt deze App je bij het maken van keuzes en geeft gelijk een mooie richting aan.”
De gebruiker van ToolScout die voor een bewerkingsopdracht staat – dat kan de operator bij de draai- of freesbank zijn, maar even goed iemand op de werkvoorbereiding – opent ToolScout en begint dan met het selecteren van de procedure, bijvoorbeeld frezen. Stap 2 is het ingeven van het materiaal dat moet worden gefreesd.
Bij Stap 3 wordt dan de toepassing ingevuld; vlakfrezen, hoekfrezen of een van de andere freestoepassingen. Hierbij worden tevens een aantal waarden ingegeven zoals de ingrijpingsbreedte, snijdiepte, gereedschapsdiameter en instelhoek. Is dat gebeurd, dan geeft ToolScout suggesties voor één of meer frezen. Hetzelfde is mogelijk voor procedures als boren, draaien en draadtappen. De Hoffmann Group verbetert deze digitale service continu en breidt hem ook steeds verder uit. Recentelijk zijn bijvoorbeeld de nieuwe procedures Boorstangstabilisatie en InsertScout toegevoegd.
Direct bestellen
Aan de hand van de ingevoerde gegevens worden gereedschappen van GARANT en HOLEX, maar ook van andere producenten zoals Kennametal, Kyocera, Komet, Stahlwille en nog veel meer voorgesteld. Het gekozen gereedschap kan men als favorieten opslaan en eenvoudig direct in de Hoffmann Group eShop bestellen.
Toepassingsgegevens
Daarnaast worden toepassingsgegevens en gereedschaps- en materiaalinformatie (zoals de CAD-data van een frees), waarmee het productieproces optimaal kan worden gepland, beschikbaar gesteld. De gebruiker ontvangt niet alleen snijgegevens zoals voedingssnelheid en toerental, maar ook informatie over het benodigde vermogen en koppel van de machine. Hij kiest uit de omvangrijke materiaaldatabase zijn te bewerken materiaal, waarbij onder andere verschillende staal-, aluminium- en kunststofsoorten ter beschikking staan. Alle snijwaarden worden op basis van het gekozen gereedschap en het materiaal automatisch berekend en overzichtelijk weergegeven. Deze kunnen vervolgens ook als PDF worden opgeslagen.
Meer rendement
Nog niet iedere verspaner is bekend met ToolScout. En het is ook nog geen automatisme om deze service te gebruiken. Maar velen zijn reeds overgestapt. De Hoffmann Group spant zich in om haar klanten te laten ontdekken wat zo’n digitale dienst kan brengen. De accountmanagers van het bedrijf – de mannen die ooit met de dikke catalogus onder de arm bij de metaalbedrijven op bezoek gingen – krijgen steeds meer scholing en worden intensief ondersteund door de technisch specialisten. Zij kunnen heel gericht adviseren om maximaal rendement uit de tooling te halen. “Bij een klant in Utrecht die een nieuwe freesbank had gekocht en wilde optimaliseren, ben ik een hele middag op bezoek geweest om tal van aspecten van het frezen door te nemen en ToolScout uit te leggen. Hij haalt daardoor aantoonbaar meer rendement uit het frezen.”
Peter van Ravenswaaij besluit: “ToolScout is een digitaal boek met snijwaardes, altijd up to date. Maar het zijn wel richtwaardes. Je moet altijd nog wel een beetje bijstellen, 10 procent omhoog of omlaag, altijd anticiperen en iets meer gas geven als je weet dat de stabiliteit van je bank en je opspanning dat aan kunnen. Dat is een stukje vakmanschap dat blijft.”