Tox Pressotechnik levert E-Drive tot 700 kN perskracht

Tox Pressotechnik breidt het Electric Drive pakket uit qua perskracht, zowel naar boven als naar beneden. De elektro-mechanische spindels zijn nu beschikbaar met perskrachten van 0,25 kN – 700 kN.

Het Duitse bedrijf heeft met de andere kernactiviteit, clinchen, een goede technologie in handen om in te spelen op de trend naar e-mobility. Onderzoek door de TU Dresden toont aan dat clinchen een goede verbindingstechniek is voor elektrisch geleidende materialen, zoals die in accupakketten gebruikt worden.

Tox Pressotechnik organiseerde onlangs een persconferentie in de hoofdvestiging in Weingarten, waar ook de productontwikkeling plaatsvindt. Hier presenteerde het Duitse familiebedrijf een aantal nieuwe ontwikkelingen op zowel het gebied van de aandrijftechniek als de verbindingstechnologie.

E-Drive: van 0,25 tot 700 kN
Ralf Plate, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de E-Drives, lichtte zowel Electric Drive met een perskracht van 0,25 tot 5 kN toe als de nieuwe uitvoering die maximaal 700 kN perskracht levert. Ondanks dat Tox de perskracht fors vergroot met de nieuwe EPMK-700 (van 500 naar 700 kN), slaagt men erin om de bestaande slanke bouwvorm van de E-Drives te handhaven. De bevestigingsflens heeft exact dezelfde afmetingen als bij de 500 kN uitvoering. De spindel is niet veel langer geworden (1661 mm versus 1435 mm), wel is het gewicht toegenomen tot 1042 kilo. Toepassingen moeten volgens Ralf Plate gezocht worden in de montage van veerpoten, alles wat met de powertrain in de automotive-industrie te maken heeft en andere applicaties waarin veel kracht wordt gevraagd. De EPMK-700 kan met een veiligheidsrem worden geleverd voor handbediende toepassingen. Tegenover deze hoge perskracht staat de nieuwe EPMx 005, een elektro-mechanische aandrijving voor toepassingen waar zeer geringe maar wel zeer exacte krachten worden gevraagd. De perskracht, variërend van 0,25 tot 5 kN, kan namelijk tot op 0,5% nauwkeurig worden geregeld. De herhaalnauwkeurigheid van alle Electric Drives is kleiner dan +/- 0,01 mm.

Direct data analyseren
Een trend in de aandrijftechniekmarkt is dat klanten steeds hogere eisen stellen aan de reproduceerbaarheid van producten. Daar speelt Tox Pressotechnik op in met de vernieuwde software voor de elektrische aandrijfsystemen. Hieraan is een statistische module toegevoegd, zodat de gebruiker direct in de besturing de data kan analyseren zonder deze eerst te moeten exporteren naar een analyseprogramma.

Clinchen van geleidende materialen
Bij het clinchen staan de ontwikkelingen evenmin stil. Aan de TU Dresden zijn wetenschappers bezig met onderzoek naar verbindingstechnieken voor elektrisch geleidende materialen. Met de opmars van de elektrische auto maar ook tal van andere elektrische apparaten, zoeken met name accuproducenten naar betere verbindingstechnieken. “Men wil een zo groot mogelijk contactvlak en een verbinding die langdurig goed blijft”, schetste Jan Kalich, onderzoeker aan de TU Dresden, de uitgangspunten. Hoe groter het contactoppervlak, des te minder warmte ontstaat er. Op dit punt scoort de Tox clinchverbinding bijvoorbeeld beter dan het laserlassen, wat nu vaak wordt toegepast. Aan de universiteit heeft men onder andere de zogenaamde Gütefactor in kaart gebracht. Dit is een factor die onafhankelijk van het materiaal iets zegt over de geleidbaarheid van de verbinding. Een factor 1 is vergelijkbaar met de geleiding door homogeen materiaal. Om op lange termijn een goede geleiding te waarborgen, heb je minimaal een factor 1,5 nodig. “Dan kun je rekenen op 25 tot 30 jaar lang een goede elektrische geleiding”, aldus Kalich. Het onderzoek wijst uit dat de Tox Ronde clinchverbinding van aluminium een Gütefactor van 1,3 heeft. Bij een schroefverbinding bedraagt deze zonder reinigen 4,6 en na reinigen tussen 1,5 en 2. “Wij zien hier een groot potentieel voor onze clinchtechnologie”, aldus Wolfgang Pfeiffer, directeur van Tox Pressotechnik. “Wij halen een robuuste waarde zonder voorbehandeling en reiniging.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

MetaalNieuws Extra IM

Handige gids voor veilig en comfortabel werken in de metaalindustrie

22-11 In deze gids bespreken we hoe je veilig en comfortabel kunt werken, ergonomie, beschermingsmiddelen…

Verbinden

Lasrobot onderhoudt het spoor

20-11 ProRail staat voor grote uitdagingen om de toekomstdoelen te behalen. Dat betekent ook dat…

3D

MetalFabG2 3D-metaalprinters ingezet voor radiofrequentieproductie

20-11 SWISSto12 werd in 2011 opgericht als spin-off van het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie…

Personeel en Opleiding

Creatieve oplossingen voor toekomst van werk in metalektro

20-11 Inspirerende keynotes en interactieve workshops gaven bijna 300 HR-professionals en leidinggevenden uit de metalektrosector…

Oppervlaktetechniek

KeyTec en Rösler: Samenwerken aan Innovatie in Oppervlaktebewerking

20-11 Onlangs heeft KeyTec opnieuw geïnvesteerd in een oppervlaktebewerkingsmachine van Rösler. Maar waarom koos KeyTec…

Verspanen

Recordaantal internationale delegaties op Precisiebeurs

20-11 Twee dagen lang stonden de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch wederom in het teken van het…

Oppervlaktetechniek

Nieuwe beitstunnel bij Laura Metaal

20-11 Laura Metaal verwerkt met geavanceerde decoilinstallaties coils tot platen. De beitslijn verwijdert onzuiverheden zoals…

Oppervlaktetechniek

Naar futureproof oppervlaktebehandeling

20-11 De Nederlandse oppervlaktebehandelende industrie is vooraanstaand in de wereld, maar kent diverse uitdagingen. Werknemers…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs