Trein hergebruikt tot brugdek
De Stroobosser Trekfeart kenmerkt zich door de meer dan honderd jaar oude bruggen. Momenteel pakt de provincie Fryslân zeven van deze bruggen aan. Één daarvan, de Dinzerbrug bij Dokkum, heeft in plaats van een standaard houten dek, een dek van kunststof gekregen. Speciaal, want het gaat om kunststof van oude treinen.
Een belangrijke voorwaarde bij het opknappen is dat de bruggen dezelfde uitstraling houden. Dit gebeurt ook. Toch ging de provincie Fryslân, samen met de markt, op zoek naar nieuwe en duurzame materialen.
Een brugdek van kunststof is niet nieuw. Wat wel nieuw is, is dat deze uit afzonderlijke planken bestaat. De kern van de planken is van hergebruikt kunststof. Dit kwam vrij bij het opknappen van treinstellen van de NS. Extra duurzaam is dat de hars die van al het losse kunststof één geheel maakt, voor 25% uit natuurlijke (biobased) grondstoffen bestaat.
Het nieuwe brugdek is ontworpen, getest en ontwikkeld door een bouwteam, bestaande uit de provincie Fryslân, adviesbureau RoyalHaskoningDHV en producent Composite Structures.