Trumpf heeft handen vol aan ‘waanzinnige orderintake’
Trumpf heeft momenteel ‘een waanzinnige orderintake’. Door de grote problemen in de toeleveringsketens moet de Duitse machinebouwer echter wel alle zeilen bijzetten om alle machines compleet en tijdig uit te leveren.
Om de klanten ook in digitaal opzicht maximaal te kunnen ondersteunen, werkt Trumpf steeds meer samen met gespecialiseerde partners, die de top zijn op hun gebied.
“De orderintake ligt 40 à 50 procent hoger dan vorig jaar en dat is nog nooit eerder vertoond”, zo vertelde Stephan Mayer, CEO van Trumpf Machine Tools, op de persconferentie ter gelegenheid van de huisshow Intech, die deze week plaatsvindt in Ditzingen.
Speciale taskforce
De problemen in de toelevering betreffen niet meer alleen halfgeleiders, zoals eerder tijdens de coronapandemie. Er is nu ook een tekort aan componenten als koelers en schakelaars. Trumpf tracht hier een mouw aan te passen met een speciale taskforce, die al een half jaar actief is. Deze zoekt bijvoorbeeld rechtstreeks contact met het topmanagement van de producenten van de betreffende componenten. Ook zet Trumpf een groot deel van zijn R&D medewerkers nu in om goede alternatieven te ontwikkelen voor onderdelen die niet of slecht verkrijgbaar zijn. “We zijn goed onderweg. Ondanks de bottlenecks hebben we onze omzet kunnen verhogen. Maar het kost een geweldige inspanning”, aldus Mayer.
Instapmachines
Op de Intech is er ook aandacht voor het nieuwe portfolio instapmachines. Trumpf biedt in dit segment al een vlakbedlaser en een kantbank aan en tijdens de Euroblech zal later dit jaar weer een instap model worden gepresenteerd. Ook komt er voor dit segment een specifiek software-portfolio.
Mayer wond geen doekjes om de reden hiervoor: Trumpf wil hiermee de toenemende concurrentie van goedkope Chinese machines het hoofd te bieden. “Onder andere door de entree van Chinese fabrikanten is er een groot low cost segment. Wij mikken daarbij op klanten die niet de hoogste productiviteitseisen hebben, maar wel de Trumpf-kwaliteit willen. Onze instapmodellen zijn 10 tot misschien 30 procent duurder dan de Chinese machines, maar dat prijsverschil is goed te verdedigen: de kopers van onze machines kunnen rekenen op kwaliteit (we hanteren een grens waar we niet onder gaan), goede service vanuit ons grote servicenetwerk en de beschikbaarheid van spareparts.”
Aanbieder van oplossingen
Mayer benadrukte hierbij wel dat de strategie van Trumpf is en blijft om technologisch marktleider te zijn, die het hoogste segment van de markt bedient met toptechnologie. “We willen een aanbieder van oplossingen zijn. Hiervoor moeten we onze klanten nog beter begrijpen. We moeten begrijpen waar zijn behoefte zit. Dat kan een nieuwe machine zijn, maar ook een oplossing om meer uit de machines te halen, die hij al heeft.” Hiervoor heeft Trumpf het portfolio onlangs uitgebreid met de software Oseon, een van de hoogtepunten van de huisbeurs Intech.
Partnerschappen
Verder verklaarde Mayer dat Trumpf steeds meer samenwerkt met gespecialiseerde partners, die de top zijn op hun gebied. Zo’n partner is van oudsher Stopa voor de magazijnen, maar inmiddels bijvoorbeeld ook Jungheinrich voor (manloze) logistieke oplossingen en Starmatik voor specifieke automatiseringsoplossingen. “We zijn wel groot, maar niet zo groot dat we alles zelf kunnen uitvinden op het steeds breder wordende gebied van digitalisering en automatisering, inclusief cybersecurity. Deze partnerschappen stellen ons in staat een leverancier van oplossingen te zijn, die zijn klanten exact dat kan bieden wat ze zoeken.”