Trumpf introduceert pay-per-part model
Trumpf introduceert een pay-per-part model voor zijn lasersnijsystemen. Dit maakte de marktleider in plaatbewerkingsmachines bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Trumpf wil nieuwe wegen bewandelen door de introductie van nieuwe verdienmodellen.
Samen met herverzekeraar Munich Re Groep is een nieuw model ontwikkeld voor de verkoop van lasersnijmachines. Dit moet het voor de klanten mogelijk maken om gebruik te maken van hoogwaardige volautomatische lasersnijsystemen zoals de TruLaser Center 7030, zonder deze te hoeven kopen of leasen.
De klanten betalen in plaats daarvan voor elk gesneden plaatdeel een vooraf overeengekomen prijs. Dit wordt ook wel het pay-per-part model genoemd. Munich Re financiert in dit model de machine, dochter Relayr maakt met data-analyses het financieringsmodel mogelijk. Trumpf levert de machines, software en services voor de productie van de plaatdelen.
Omzetdaling
Trumpf heeft in het fiscale jaar 2019/20 de omzet zien dalen met 8 procent (van 3,8 naar 3,5 miljard euro. De orderintake daalde met 11 procent naar 3,3 miljard euro. Onderaan de streep bleef er niettemin een winst over van 309 miljoen euro (voor aftrek van rente en belastingen). Dat is een daling van 11,5 procent ten opzichte van het vorige jaar. Het concern heeft gereageerd op de effecten van de coronacrisis in het voorjaar door kostenbesparingen, zoals de afbouw van vakantiedagen en sinds april de invoering van arbeidstijdverkorting.
Nicola Leibinger-KamÃŒller, voorzitter van de raad van bestuur van Trumpf: âWe maken al sinds de herfst van 2018 een vertraging van de mondiale economie mee. Het coronavirus heeft deze afzakking versterkt, als een crisis in de crisis. Niettemin is onze omzet duidelijk minder terug gevallen dan in de machinebouw in het geheel. Bovendien is het ons door consequent kostenmanagement gelukt ons rendement vrijwel op het niveau van het voorgaande jaar te houden.â
Vooruitblikkend op het fiscale jaar 2020-21, dat voor Trumpf op 1 juli is begonnen, zegt Leibinger-KamÃŒller: In de eerste drie maanden kon de teruggang bij de omzet en de nieuwe orders worden gestopt. We zien voorzichtige tekenen dat we het einde van de conjuncturele teruggang naderen, ook al is er nog geen sprake van een opwaartse trend.â
Lasers voor ASML
Zoals Trumpf afgelopen zomer bij de voorlopige presentatie van de jaarcijfers al bekend maakte, is Nederland na Duitsland en de Verenigde Staten de grootste markt voor het concern. Dat heeft te maken met de samenwerking met ASML, waarvoor Trumpf speciale lasers produceert. Hierdoor leverde de Nederlandse markt een omzet van 480 miljoen euro op. Dat is meer dan in China (350 miljoen). In veel Europese kernmarkten zoals Italië en Spanje maar ook in Oost-Europa daalde de omzet van Trumpf door de zwakke wereldconjunctuur en de corona pandemie met dubbele cijfers.
Smart factory in Ditzingen
Hoewel Trumpf goed op de centjes let, wordt er ook geïnvesteerd. Deze maand wordt op de hoofdvestiging in Ditzingen een nieuwe Smart Factory geopend, waarin 6 miljoen euro wordt gestoken. Hier staan op een oppervlak van 5000 vierkante meter dertig met elkaar verbonden machines. De nieuwe âslimme fabriekâ is toegankelijk voor klanten om zich een beeld te vormen van de efficiencyverbeteringen in de productie en de nieuwe netwerkoplossingen. Samen met de Smart Factory in Chicago (VS) en Taicang (China) is Trumpf nu in alle grote markten present met hoogmoderne fabrieken.