Trumpf recyclet EV-accu’s op industriële schaal met nieuwe lasersprocessen
Voor het eerst kunnen autofabrikanten en accufabrikanten gebruikte of defecte accu’s uit elektrische auto’s nu op industriële schaal recyclen met behulp van lasertechnologie van Trumpf.
Door gebruikte of defecte batterijen open te snijden met behulp van lasertechnologie kan de recycling van batterijen worden opgeschaald.
Dat maakte het hightechbedrijf vandaag bekend tijdens een persconferentie. Trumpf ontwikkelt lasersystemen voor het bewerken van accu’s om de waardevolle grondstoffen te verwijderen.
“Het recyclen van batterijen is ecologisch zinvol en kan dankzij lasertechnologie nu ook economisch worden uitgevoerd. Trumpf kan voor de productie van accu’s voor elektrische auto’s terugvallen op uitgebreide expertise op het gebied van laserlassen en -snijden. Wij werken al jaren samen met alle toonaangevende auto- en accufabrikanten. Deze ervaring hebben we meegenomen in de ontwikkeling van de nieuwe processen”, zegt Hagen Zimer, CEO van Laser Technology bij Trumpf. Het hightechbedrijf zal de nieuwe laserprocessen voor het eerst presenteren op de toonaangevende vakbeurs voor batterijtechnologie, Battery Show Europe 2024, in Stuttgart.
Grote markt voor accu recycling
Zonder waardevolle grondstoffen als kobalt, lithium of nikkel zijn er momenteel geen accu’s voor elektrische auto’s. De winning van deze grondstoffen is echter duur en niet altijd duurzaam. Fabrikanten moeten ook lange en onzekere toeleveringsketens accepteren. Bovendien vereist de EU een recyclingpercentage van maximaal 90 procent voor batterijen. “De industrie moet daarom op grote schaal recyclen. De markt voor laserprocessen voor het recyclen van batterijen, die momenteel in opkomst is, is enorm”, zegt Alexander Sauer, hoofd van het Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation IPA. Alleen al in Europa zal de industrie vanaf 2030 jaarlijks 570.000 ton batterijmateriaal moeten recyclen.
Lasers zijn efficient
De elektroden voor nieuwe batterijcellen worden gemaakt met behulp van foliestrips die zijn bedekt met waardevolle materialen zoals kobalt en nikkel. In een toekomstige recyclingfabriek kunnen laserprocessen het flinterdunne laagje van de folie verwijderen. Fabrikanten kunnen het kostbare stof opvangen en verwerken voor nieuwe coatings. Tot nu toe was het niet ongebruikelijk dat kilometers gecoate folie bij het afval belandden.
In de toekomst zou lasertechnologie ook kunnen worden gebruikt om batterijpakketten te recyclen. Lasertechnologie is de enige manier om een efficiënte en geautomatiseerde demontage te garanderen, bijvoorbeeld om de afdekkingen van batterijen te verwijderen of om kabels door te snijden. Vervolgens kunnen de grondstoffen worden gesorteerd en kunnen de nog bruikbare batterijcellen worden gescheiden en direct hergebruikt. Tot nu toe was het demonteren van accu’s van elektrische auto’s een handmatig proces. Het is bewerkelijk, langzaam en soms gevaarlijk voor de werknemers.