Tuwi-klanten onder de indruk van ontwikkelingen bij Durma
De Turkse machinefabrikant Durma zit bovenop de actuele ontwikkelingen in de markt van de plaatverwerkende industrie. In de hoofdvestiging in Bursa wordt veel energie gestoken in het opvoeren van de kwaliteit van de machines, digitalisering en automatisering – zowel in hardware als software -, terwijl ook organisatorisch grote stappen zijn (worden) gemaakt. Vijftig klanten die Tuwi had uitgenodigd voor een bezoek aan Durma, konden dat onlangs met eigen ogen vaststellen.
Het voltallige Nederlandse gezelschap samen met een aantal medewerkers van de Turkse gastheer bij de hoofdingang van Durma.
Tuwi brengt de machines van Durma al sinds 2005 op de Nederlandse markt en is daarmee erg succesvol, zeker sinds de opkomst van de fiberlaser. “Sindsdien heeft Durma zich ontwikkeld tot één van onze belangrijkste merken. Zeker met de kantbanken hebben we dankzij hen een behoorlijk marktaandeel verovert”, zegt directeur Marco Mans, die ook de buislasers van Turkse makelij aan populariteit ziet winnen.
Hoogopgeleide jonge mensen
Regelmatig organiseert Tuwi een klantreis naar Durma om de productiefaciliteiten en de ontwikkelingen daar te laten zien, maar daar was het de laatste jaren door de corona pandemie niet meer van gekomen. De leden van het gezelschap die al eens eerder mee waren geweest, viel het op dat de Turkse machinefabrikant organisatorisch enorme stappen maakt. Mans: “Dat is het gevolg van een gericht beleid. Een jaar of drie, vier geleden hebben ze besloten nadrukkelijk te investeren in jonge hoogopgeleide mensen. Hier plukken ze nu de vruchten van.” Durma beschikt onder andere over een groot R&D centrum met 87 medewerkers, die samenwerken met vier universiteiten. Dit centrum kan ook elk jaar rekenen op een flink budget.
Toekomstgerichte ontwikkelingen
Het resulteert in een lawine aan nieuwe ontwikkelingen, die allemaal erg op de toekomst zijn gericht met veel aandacht voor automatisering en digitalisering. Mans is daar blij mee: “Dat stelt ons gerust. Naar de toekomst toe heb je een fabrikant nodig, die bij blijft. Zeker voor de veeleisende Nederlandse markt. Gelukkig heeft Durma daar oog voor, ook al exporteren ze met een netwerk van 60 distributeurs naar maar liefst 120 landen. Daar zitten ook veel landen tussen waar automatisering veel minder belangrijk is.”
Automatisering
Het Nederlandse gezelschap was onder de indruk van de omvang van de machinefabrikant en met name de productieafdeling. Hier is veel geïnvesteerd in nauwkeurige verspanende machines van topmerken. Dat heeft een positief effect op de kwaliteit. De interesse van de meeste deelnemers ging vooral uit naar automatisering, zowel hardware- als softwarematig. Ze kwamen wat dat betreft ruimschoots aan hun trekken. Durma demonstreerde onder meer oplossingen voor het sorteren van gesneden onderdelen.
Ook voor de opslagtoren gekoppeld aan een laser en een kantbank met robot was veel belangstelling. Durma heeft inmiddels ook een volautomatisch buigcentrum in het leveringsprogramma en levert onder de noemer Smart Line Solutions ook complete automatische productielijnen, die machines voor verschillende bewerkingen (snijden, boren, vormen, buigen) combineren, en uit ruw materiaal eindproducten produceren zonder tussenkomst van een operator. Met een AGV die onderdelen naar een kantbank bracht, liet Durma zien dat het ook manloze logistieke oplossingen kan bieden.
Zeer inspirerend
Directeur Freddy Holwerda van Almetaal, een van de deelnemers aan de klantreis, noemde het allemaal zeer inspirerend: “Ik heb zeker mooie toepassingen gezien, helaas voor ons niet direct toepasbaar. Maar het zet wel aan tot nadenken. Vooral de gesprekken met andere deelnemers hebben zaken bevestigd en ook inzicht gegeven waar we zelf mee aan de slag moeten.” Holwerda noemt Durma een erg professionele club met dito kwaliteitsproducten. “Ik heb een bevestiging gekregen dat we de juiste keuzes hebben gemaakt. Maar ook een bevestiging dat we er nog lang niet zijn en er nog veel te winnen valt.”
Kortere insteektijd
Durma is ook volop aan de slag met ontwikkelingen die aan de buitenzijde van de machines niet zichtbaar zijn. Zoals een nieuwe piercingoplossing op de lasersnijmachine, die de insteektijd enorm verkort. Een van de deelnemers aan de reis heeft deze direct aangeschaft voor zijn beide lasers. Ook zaken als nozzlemonitoring, het snijden van een verzonken gat met een 2D laser zijn inmiddels opgepakt. Evenals het snijden met mix gassen, dat goede resultaten, hogere snijsnelheden en een verbeterde nauwkeurigheid bij dik materiaal oplevert. Het zijn allemaal aspecten van plaatbewerking, waar momenteel veel aandacht voor is.
Daarbij wordt ook softwarematig grote voortuitgang geboekt. Digitalisering is een hot item. Durma is één van de leden die betrokken was bij de oprichting van het Industrie 4.0 platform van Turkije. De machinefabrikant heeft een duidelijke digitaliseringstrategie.
Samenwerking met AESC
Onder de deelnemers aan de reis was ook Devy van Dinteren van AESC, leverancier van software voor maakbedrijven en gespecialiseerd in de plaat- en buisbewerkingsbranche. AESC en Tuwi werken samen omdat ze allebei de CAM software voor lasersnijden, buigen en buislaseren van Libellula vertegenwoordigen. Ze hebben elkaar gevonden toen ze allebei met de gedachte speelden om daarvoor een helpdesk op te zetten. AESC biedt ook oplossingen met webportalen voor het online offreren en bestellen, waar veel belangstelling voor is.
Marco Mans kijkt met enorm veel voldoening terug op de reis. “Het was een leuk gezelschap, er kwamen leuke discussies op gang en er zijn veel visitekaartjes uitgewisseld. Onze klanten hebben nieuwe kennis opgedaan en zijn op ideeën gebracht. Ik denk dat het voor iedereen een interessante reis is geweest.”
Aardbevingsslachtoffers
Tijdens de reis is ook stilgestaan bij de verschrikkelijke aardbeving die Turkije een aantal weken geleden heeft getroffen. Veel werknemers van Durma hebben familieleden en vrienden, die daar het slachtoffer van zijn geworden. Daarom voelt Tuwi zich verbonden met de mensen in Turkije en heeft het 43 Sheltersuits (www.sheltersuit.com) aangeboden, één namens ieder personeelslid. Dit gebaar werd door de Turkse gastheer zeer gewaardeerd.