Tweerijige tonlager viert honderdste verjaardag
Het tweerijige tonlager, dat ingenieurs helpt om zware radiale en axiale belastingen op te vangen in toepassingen die gevoelig zijn voor scheefstelling of doorbuigen van de as, viert dit jaar zijn honderdste verjaardag dankzij SKF.
Het tweerijige tonlager (SRB) werd oorspronkelijk ontwikkeld in 1919 door een SKF ingenieur, Arvid Palmgren, en heeft sindsdien wereldwijd zijn stempel gedrukt. Het oorspronkelijke SKF ontwerp, gemaakt als aanvulling op het zich instellende kogellager omdat het scheefstelling kon opvangen bij zware belastingen, maakt nu deel uit van de grootste productfamilie in de industrie.
Reuzenrad in Las Vegas
Het High Roller reuzenrad op de legendarische Las Vegas Strip in de VS bevat twee van de grootste SRB’s die SKF ooit heeft gemaakt en die elk 8,8 ton wegen. Tweerijige tonlagers van SKF vinden we in vele toepassingen terug, waaronder enkele die je niet meteen zou verwachten. Een goed voorbeeld is het Bahrain World Trade Center, waar drie windturbines – elk met een diameter van 29 meter – op architecturaal verantwoorde wijze tussen de twee 240 meter (50 verdiepingen) hoge torens zijn geplaatst en jaarlijks een vermogen van 1,300 MWh genereren. De hoofdassen van de turbines zij uitgerust met tweerijige tonlagers van SKF.De turbines werden in maart 2008 in gebruik genomen en werken 50 procent van de tijd, afhankelijk van de windomstandigheden. Een andere tot de verbeelding sprekende toepassing waarbij gebruik is gemaakt van SRB’s is de wedergeboorte van de Zeppelin na 60 jaar afwezigheid als gevolg van de ramp met de Hindenburg. Het was ZF, de tandwielkastfabrikant voor de Zeppelin NT, dat de hulp van SKF inriep voor de voortstuwing van de nieuwe en verbeterde luchtschepen.
Blijven ontwikkelen
Het uitgebreide SRB-assortiment van SKF biedt tal van voordelen voor specifieke bedrijfsomstandigheden. Zo bijvoorbeeld hebben bedrijven die actief zijn in vervuilde omgevingen in zware industriële toepassingen de nominale lagerlevensduur tot vier keer langer zien worden met afgedichte SKF tweerijige tonlagers. Zij die onder de moeilijkste omstandigheden werken hebben geprofiteerd van de voordelen van de Three-Barrier Solution van SKF, die bestaat uit kostenefficiënte tweerijige tonlagers met optimale nominale levensduur en minimaal onderhoud. Het is zelfs zo dat het ontwerpen van nieuwe maten van tandwielkasten alleen mogelijk was dankzij de lange levensduur en de hoogwaardige prestaties van de SKF Explorer SRB’s. Petra Öberg Gustafsson, Product Line Manager Self Aligning Bearings (zich instellende lagers) bij SKF: “We introduceerden de tweerijige tonlagers in 1919 en hebben ze sindsdien voortdurend verbeterd. Voortbouwend op het oorspronkelijke ontwerp van Arvid Palmgren bieden we ingenieurs nu het ruimste assortiment open en afgedichte tweerijige tonlagers in de industrie. Gezien het blijvende streven naar een hoog prestatievermogen in alsmaar uitdagender omgevingen kijken we met belangstelling uit naar wat de komende 100 jaar van ontwikkeling ons zullen brengen.”