Uitstekend eerste halfjaar voor VDL Groep

VDL Groep in Eindhoven heeft in het eerste halfjaar van 2014 een gecombineerde omzet van 1.117 miljoen euro gerealiseerd. Dit is een stijging van 19% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2013 (937 miljoen euro). De groep heeft goede verwachtingen voor het tweede halfjaar.

Het resultaat na belasting over de eerste zes maanden is eveneens hoger uitgekomen: 57,7 miljoen euro in 2014 ten opzichte van 27,5 miljoen euro in 2013. De orderportefeuille is nog steeds stijgende (van 647 miljoen euro eind 2013 naar 682 miljoen euro medio 2014) en ook het aantal medewerkers is toegenomen van 9.216 eind 2013 naar 9.977 medio 2014.

Toeleveringen
De omzet in de divisie toeleveringen is gestegen van 380 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2013 naar 400 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2014. De orderportefeuille is opgelopen van 237 miljoen euro eind 2013 naar 244 miljoen euro medio 2014. De divisie toeleveringen was in het eerste halfjaar wederom winstgevend. De voor deze divisie belangrijke semiconductor- en automotive markt lopen iets terug en er wordt een lichte daling van de cijfers in het tweede halfjaar verwacht.

Autoassemblage
VDL Nedcar heeft in het eerste halfjaar van 2014 voor 242 miljoen euro bijgedragen aan de omzet van VDL Groep ten opzichte van 55 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2013. Deze omzet is gerealiseerd door het uitlenen van medewerkers, het leveren van persdelen aan derden en de engineerings- en installatiewerkzaamheden in opdracht van BMW. Het resultaat in het eerste halfjaar is overeenkomstig de genomen voorzieningen. Vanaf juli 2014 worden er MINI’s geproduceerd in Born, waardoor in het tweede halfjaar verdere groei wordt verwacht.

Bussen
De busdivisie heeft zich in het afgelopen half jaar flink verbeterd. De omzet is weliswaar nagenoeg gelijk gebleven (210 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2014 ten opzichte van 213 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2013), maar de orderportefeuille is sterk toegenomen: van 128 miljoen euro eind 2013 naar 184 miljoen euro medio 2014. Het aantal verkochte bussen in de eerste zes maanden was reeds hoger dan vorig jaar het gehele jaar: 1.202 ten opzichte van 1.046. Het eerste halfjaar is nog wel licht verliesgevend afgesloten, mede als gevolg van de hoge ontwikkelingskosten voor nieuwe producten en productieprocessen. Er is met name fors geïnvesteerd in nieuwe aandrijftechnieken zoals elektrisch, hybride en waterstof. Door het aanslaan van de innovatieve lichtgewicht bussen op de internationale openbaarvervoermarkt en de aantrekkende touringcarmarkt, heeft VDL vertrouwen in een beter jaar voor de busdivisie.

Eindproducten
De divisie eindproducten heeft een goed eerste halfjaar achter de rug. De omzet en orderportefeuille zijn weliswaar licht gedaald, maar nog steeds op een goed niveau. Het resultaat is zelfs gestegen ten opzichte van vorig jaar. De omzet ging van 289 miljoen euro (inclusief voorschotnota’s) eerste halfjaar 2013 naar 265 miljoen euro over dezelfde periode 2014 en de orderportefeuille van 282 miljoen euro eind 2013 naar 254 miljoen euro medio 2014. Voor de divisie eindproducten verwacht VDL in het tweede halfjaar nagenoeg eenzelfde omzet als vorig jaar.

Vooruitzichten
VDL Groep heeft goede verwachtingen voor het tweede halfjaar. De omzet zal versterkt groeien door de start van de autoproductie bij VDL Nedcar. Tevens zal deze divisie autoassemblage voor het eerst gaan bijdragen aan het resultaat. Ook voor de andere drie divisies wordt verdere groei verwacht. Voor het hele jaar 2014 zal de totale omzet van VDL Groep uitkomen op ruim 2,4 miljard euro ten opzichte van 1,8 miljard euro in 2013. Het netto resultaat zal naar verwachting circa 100 miljoen euro bedragen ten opzichte van 89 miljoen euro in 2013. Ook het aantal medewerkers zal verder groeien.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

MetaalNieuws Extra IM

Handige gids voor veilig en comfortabel werken in de metaalindustrie

22-11 In deze gids bespreken we hoe je veilig en comfortabel kunt werken, ergonomie, beschermingsmiddelen…

Verbinden

Lasrobot onderhoudt het spoor

20-11 ProRail staat voor grote uitdagingen om de toekomstdoelen te behalen. Dat betekent ook dat…

3D

MetalFabG2 3D-metaalprinters ingezet voor radiofrequentieproductie

20-11 SWISSto12 werd in 2011 opgericht als spin-off van het Zwitserse Federale Instituut voor Technologie…

Personeel en Opleiding

Creatieve oplossingen voor toekomst van werk in metalektro

20-11 Inspirerende keynotes en interactieve workshops gaven bijna 300 HR-professionals en leidinggevenden uit de metalektrosector…

Oppervlaktetechniek

KeyTec en Rösler: Samenwerken aan Innovatie in Oppervlaktebewerking

20-11 Onlangs heeft KeyTec opnieuw geïnvesteerd in een oppervlaktebewerkingsmachine van Rösler. Maar waarom koos KeyTec…

Verspanen

Recordaantal internationale delegaties op Precisiebeurs

20-11 Twee dagen lang stonden de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch wederom in het teken van het…

Oppervlaktetechniek

Nieuwe beitstunnel bij Laura Metaal

20-11 Laura Metaal verwerkt met geavanceerde decoilinstallaties coils tot platen. De beitslijn verwijdert onzuiverheden zoals…

Oppervlaktetechniek

Naar futureproof oppervlaktebehandeling

20-11 De Nederlandse oppervlaktebehandelende industrie is vooraanstaand in de wereld, maar kent diverse uitdagingen. Werknemers…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs