Unisign Uniaxle bewerkt achterassen in één opspanning
Unisign Machine Tools heeft een nieuwe CNC-machine ontwikkeld om alle bewerkingen voor vrachtwagen-achterassen in één opspanning uit te kunnen voeren. Volgens Unisign zijn ze met de zogenaamde Uniaxle erin geslaagd om het optimum te vinden tussen nauwkeurigheid, snelheid en stabiliteit. Het nieuwe bewerkingscentrum kan zowel gelaste als gegoten achterassen simultaan draaien, frezen en boren. Voor de draaibewerkingen heeft de machinebouwer uit Pannerden een bijzondere technologie ontwikkeld.
De Uniaxle is de nieuwe CNC-machine van Unisign voor de bewerking van vrachtwagenachterassen in één opspanning.
In een vrachtwagenachteras zitten veel functionaliteiten, waardoor er allesbehalve sprake is van rotatiesymmetrie over de lengteas. Bij het uitvoeren van bewerkingen, zoals het draaien van astappen, treedt daarom een grote onbalans op. Normaliter vraagt dit om een verlaging van de bewerkingssnelheid. Maar bewerken op een laag toerental heeft een negatief effect op de bewerkingstijd en de verspaningscondities. Met de Uniaxle heeft Unisign een bewerkingscentrum ontwikkeld dat dit soort bewerkingen snel en nauwkeurig uit kan voeren.
Innovatieve bewerkingskop
Bij de Uniaxle-machine zijn snelheid en nauwkeurigheid niet langer afhankelijk van elkaar. Dat komt door een nieuwe technologie die het snijgereedschap om de achteras draait in plaats van dat de achteras in de machine ronddraait. De bewerkingskop die Unisign hiervoor gebruikt is een eigen innovatie. Naast de unieke draaikop is de Uniaxle ook voorzien van een freesspil. Alle draai- en freesbewerkingen aan de achteras worden simultaan uitgevoerd. Terwijl aan de ene kant een astap wordt gedraaid, wordt aan de andere kant bijvoorbeeld de flens gefreesd. Nog een voordeel: via de rotatie-unit wordt de achteras 90 graden gedraaid. Zo kan de freesspil ook bewerkingen uitvoeren op de banjo van de achteras.
Minder handling, minder fouten
In een productiestraat met verschillende bewerkingsstations vinden relatief veel handelingen plaats. Het veelvuldig oppakken, verplaatsen en weer opnieuw opspannen van achterassen heeft invloed op de doorlooptijd én nauwkeurigheid van de bewerkingen. Hoe minder handling, hoe hoger de proceszekerheid. Ook dat is een belangrijk voordeel van de alles-in-één-bewerking op de nieuwe Uniaxle machine.