Valtestconstructie: jonge ingenieurs vertrouwen op kleine stootdempers van ACE
Bij het testen van rolstoelen spelen fabrikanten om begrijpelijke redenen op safe. Daarom namen drie werktuigbouwkundigen geen enkel risico toen ze in opdracht van Meyra een testbank voor rolstoelen moesten ontwikkelen. Ter bescherming van hun constructie vertrouwden ze op kleine stootdempers van ACE Stoßdämpfer.
Drie studenten aan het Felix-Fechenbach-Berufskolleg in het Duitse Detmold besloten in het kader van hun afstudeeropdracht nauw samen te werken met Meyra. Dit bedrijf is een van de wereldwijd toonaangevende producenten van kwalitatief hoogwaardige rolstoelen en heeft ook naam gemaakt als leverancier van revalidatiehulpmiddelen. Daarmee helpt Meyra vele mensen met een handicap wereldwijd op weg naar meer mobiliteit en zelfstandigheid. De voortdurende dialoog met de betrokkenen en met experts op het gebied van geneeskunde, therapie en gezondheidszorg, evenals de nauwe samenwerking met de medische vakhandel, maakt de ontwikkeling van dergelijke praktische producten mogelijk.
De praktijkgerichte aanpak van Meyra paste goed bij de studenten. Een van hen, Tobias Ridder, werkt namelijk als ingenieur op de afdeling maatwerkproductie van de rolstoelfabrikant. Samen met Arne Hankemeier en Julian Raimann heeft hij als afstudeerproject een valtestbank voor rolstoelen ontwikkeld, die vooral bedoeld is om de belastbaarheid van nieuwe modellen te testen.
Hoge belastbaarheid vereist
Het testapparaat is zo ontworpen dat elke te testen rolstoel met het maximaal toegestane gewicht wordt beladen en op de testbank wordt gereden. De rolstoel wordt vervolgens pneumatisch door een grijper opgehesen. Daarna valt hij na het bereiken van een vooraf bepaalde hoogte naar beneden. Om de kracht op de botsingsplaat van het hefmechanisme te dempen en de constructie als geheel te beschermen, overwogen de drie technici om stootdempers te monteren.
Doel was tenslotte niet alleen om de stabiliteit van de rolstoelen te bewijzen, maar ook moest worden aangetoond dat de testapparatuur stevig is en niet al na een paar cycli gerepareerd hoeft te worden. Een ander argument voor de hydraulische dempingselementen was dat ze dankzij hun lineaire karakteristieken geen terugslageffecten hebben. Dit zorgt ervoor dat de toch al tijdrovende droptest niet nog langer duurt.
“Dankzij een presentatie van ACE Stoßdämpfer, die we als onderdeel van onze lessen konden bijwonen, wisten we dat stootdempers niet alleen qua dempingseigenschappen geschikt zijn, maar er ook voor zorgen dat de tests sneller verlopen dan bijvoorbeeld bij demping met stalen veren of rubberen buffers”, herinnert Hankemeier zich. Omdat een mogelijke toepassing op elk moment op de homepage van ACE kan worden berekend en de passende dempers ook direct kunnen worden besteld, nam het studententeam contact op met ACE in het Duitse Langenfeld.
De sales engineers van ACE bevestigden niet alleen de calculatiedata van de studenten, maar voorzagen ze hen ook gratis van vier kleine stootdempers. Zo werkt ACE al jaren omdat de dempingsspecialist uit ervaring weet dat uit dergelijke samenwerkingen vaak innovatieve oplossingen en zelfs nieuwe productseries kunnen voortvloeien. Per slot van rekening hebben zowel rolstoelfabrikant MEYRA als ACE hetzelfde doel: klanten advies en ondersteuning bieden zodat ze zoveel mogelijk zelfstandig kunnen doen.
Probleemoplossers
Nadat het team de vier kleine stootdempers van het type MC25EUM had ontvangen, ging het snel: dankzij hun compacte ontwerp kunnen de hydraulische componenten snel in bestaande constructies worden geïntegreerd. De dempers zijn verkrijgbaar in uitvoeringen met en zonder rolmembraan en optimaliseren een breed scala aan machines door massa’s snel en schadevrij af te remmen. Klanten kunnen kiezen tussen instelbare en zelfinstellende varianten. De studenten maakten gebruik van zelfinstellende types. De massieve behuizing van de dempers is gemaakt uit één stuk en is gevuld met temperatuurstabiele olie.
Bovendien hebben ze een geïntegreerde vaste aanslag. De machineonderdelen zijn onderhoudsvrij. De gebruikte modellen zijn geschikt voor een energieabsorptie van 2,8 Nm/slag met een slag van 6 mm. De integratie van de vier componenten van ACE was uiteindelijk een peulenschil, zegt Hankemeier. “Met behulp van de fijne schroefdraad konden we de demper exact instellen en dankzij de borgmoer precies in de vooraf ingestelde positie houden. De dempers vangen de toegestane belasting betrouwbaar, stil en snel op en vervullen hun doel volledig. Op een klein oppervlak kan een grote belasting bijna geruisloos en zonder terugslag worden afgeremd.”