Van de Brande programmeert nieuwe laser optimaal met PROfirst
De komst van een moderne lasersnijmachine bij Van de Brande Metaal & Techniek in Bladel maakte de aanschaf van een nieuw CADCAM systeem noodzakelijk. Na alles te hebben geïnventariseerd viel de keus op PROfirst CADCAM van Widenhorn.
Van de Brande Metaal & Techniek is het bedrijf van Toon van de Brande. Zijn zoons Robin en Nicky zijn ook actief in het bedrijf, dat een complete metaaltoeleverancier is. Ooit begonnen met het produceren van kachels, iets wat nog steeds onderdeel is van de werkzaamheden, is Van de Brande uitgegroeid tot een totaalleverancier van plaatwerk en verspaning. Kleine constructies, machinebouw, halffabricaten, lasersnij- en zetwerk, draai- en freeswerk, maar ook complete eindproducten worden allemaal met zorg geproduceerd in Bladel.
Laser met palletwisselaar
Van de Brande had in de plaatwerkafdeling de beschikking over twee Finn-Power lasers en Safan kantbanken. De lasers werden met machinespecifieke software aangestuurd. Dit voldeed, maar had ook beperkingen. Er was echter nooit een noodzaak om te investeren in een nieuw systeem. Tot een van de lasers werd vervangen voor een nieuwe CO2 Mitsubishi Laser geleverd door SafanDarley. Door de constante groei die Van de Brande Metaal & Techniek doormaakt werd ook de bedrijfshal uitgebreid om ruimte te maken voor de nieuwe laser met palletwisselaar om onbemand te kunnen snijden. De machine is tevens uitgerust met een barcodescanner, zodat NC-codes automatisch kunnen worden afgelezen van de productiedocumentatie.
PROfirst CADCAM & 3D STEP
De nieuwe lasersnijmachine maakte nieuw CADCAM systeem noodzakelijk. Na alles te hebben geïnventariseerd werd gekozen voor PROfirst CADCAM van Widenhorn. Toon van de Brande licht deze keuze toe: “We hebben meerdere pakketten bekeken, ook die werden aanbevolen vanuit de machineleverancier. Op basis van alle demonstraties kregen we het beste gevoel bij Widenhorn. De demonstratie was duidelijk en overzichtelijk, het pakket gebruiksvriendelijk en uitgebreid. Alles wat we wilden en meer is mogelijk, maar niet ingewikkeld. Daarnaast is ook het bedrijf wat erachter staat belangrijk voor ons. Widenhorn is net als wij een familiebedrijf en niet zomaar een eenmanszaak.” Widenhorn had ook een kleine voorsprong door de bestaande relatie. Al vele jaren werden voor de Finn-Powers alle laserlenzen, nozzles en keramieken bij Widenhorn aangeschaft.
Eerste Mitsubishi postprocessor
De Mitsubishi laser was de eerste machine die werd aangestuurd met PROfirst in de wereld. “Vooraf wisten we dat er nog geen postprocessor was voor de Mitsubishi”, legt Toon uit. “Maar wij hadden vertrouwen in Widenhorn en dat hebben ze waargemaakt. Samen met Mitsubishi en SafanDarley hebben ze een optimale postprocessor ontwikkeld, waarin al onze wensen zijn verwerkt. De samenwerking verliep goed, waardoor we snel optimaal konden programmeren. Het platenmagazijn is later geïnstalleerd, maar dit draait ook goed inmiddels.”
Van 3D STEP naar optimale nesting
Robin van de Brande is verantwoordelijk voor de werkvoorbereiding, orderafhandeling en programmering van de lasers. Na de postprocessor implementatie en training van twee dagen kon hij produceren. Hij merkte direct de voordelen van PROfirst CADCAM Professional. “De software is heel gebruiksvriendelijk en heeft een logische werkvolgorde. De automatische nestings zijn erg goed, dus ik heb minder materiaalverlies. Dit gaat vele malen sneller dan ik gewend was. De software biedt ook veel hulpfuncties die het makkelijk maken om snel te werken en waar nodig iets aan te passen. Door de database opbouw kunnen we ook eenvoudig orders combineren, zonder dat je er over hoeft na te denken. Wat ik ook krachtig vind is de functie om met één druk op de knop een tekening op te schonen en alle problemen eruit te halen.” Naast de CADCAM Professional module werd ook de 3D STEP module aangeschaft. Hiervoor is Widenhorn genomineerd voor de MKB Innovatie Top 100 2018. Robin heeft hier dagelijks profijt van. “Ook de STEP’s omzetten gaat veel sneller dan we gewend waren. Onze klanten leveren deze steeds meer aan en we kunnen ze nu sneller helpen.”
Service en ondersteuning
Nog belangrijker dan een goed pakket is de ondersteuning en daar probeert Widenhorn zich echt te onderscheiden. “Met een nieuwe machine heb je toch wat meer hulp nodig dan met een machine die je kent. We zijn zeer te spreken over hoe Widenhorn werkt. We worden altijd keurig te woord gestaan en er wordt oplossingsgericht gedacht. Zelfs bij hoge nood kan ik ‘s avonds en in het weekend terecht voor een vraag, zodat de machine niet stil komt te staan en wij onze klanten weer optimaal kunnen bedienen. De mensen bij Widenhorn zijn deskundig, hebben ervaring en zijn enthousiast. Dat past precies bij ons.”