Van Manen Draaikransen neemt eerste Hyster E5.5XN in gebruik
Van Manen Draaikransen heeft onlangs als eerste een gloednieuwe Hyster E5.5XN vorkheftruck in gebruik genomen. Deze heeft een enorme hefcapaciteit, maar is toch uitzonderlijk compact. Juist die combinatie was voor Van Manen doorslaggevend bij de hernieuwde keuze voor Hyster en Barloworld Intern transport.
“De lasten die we handlen kunnen behoorlijk groot en zwaar zijn. Soms heeft een draaikrans een diameter van wel 5,5 meter en een gewicht van maar liefst 14 ton”, opent Jurwin van Manen, mededirecteur van Van Manen Draaikransen uit het Gelderse Elst. De specialist in draaikransen en draaikransrevisies nam anderhalf jaar geleden een nieuw, hoger magazijn in gebruik. Maar de (rest)capaciteit van de bestaande heftrucks was ontoereikend om de zware kransen ook op dat hogere niveau in- en uit te slaan.
Occasion niet rendabel
Omdat het aantal bedrijfsuren beperkt is – gemiddeld wordt de truck anderhalf uur per dag ingezet – ging Van Manen in eerste instantie op zoek naar een betrouwbare gebruikte Hyster. “Bij deze inzet leek het ons niet rendabel om een gloednieuwe truck aan te schaffen. En we wilden absoluut weer een Hyster. Onze ervaringen met de service van Barloworld zijn prima. Maar nog belangrijker; er is simpelweg geen andere truck in deze klasse die zo compact is als de Hyster”, licht de directeur toe.
Een jonge occasion met voldoende restdraagvermogen én een mast die tot de gewenste hoogte heft, bleek echter onvindbaar. “Bovendien is de mast die wij nodig hebben geen standaard mast, en dus niet uit voorraad leverbaar. Investeren in een nieuwe mast stond voor ons niet in verhouding tot de prijs van een gebruikte truck”, vult Van Manen aan. Het bedrijf koos uiteindelijk dan ook voor nieuw.
Uitzonderlijk compact
Met een hefhoogte van bijna 7,5 meter en een restcapaciteit van 3,5 ton garandeert de Hyster E5.5XN een efficiënte inzet in het nieuwe magazijn van Van Manen Draaikransen. De draaicirkel van slechts 2.420 mm maakt het hierbij mogelijk om ook in de gangpaden veilig en eenvoudig te manoeuvreren.
Vanwege de imposante mast heeft fabrikant Hyster de vooras van de truck iets verbreed. Een stabiele en veilige inzet is daarmee onder alle omstandigheden gewaarborgd. Op verzoek van Van Manen voorzag Barloworld de truck verder van een speciaal Cascade vorkenbord, met geïntegreerde sideshift en vorkversteller. Van Manen: “De lepels, met een lengte van 2 meter, kunnen tot 2,10 meter breedte worden gespreid, zodat ook draaikransen met een grotere diameter probleemloos en veilig kunnen worden gehandeld.”