VDA 5050 integreert intern materiaaltransport met mobiele robots
De Vereniging van de Automobielindustrie (VDA) en de VDMA Vereniging Transporttechniek en Intralogistiek hebben een update van VDA 5050 gepubliceerd. Versie 2.1.0 integreert het interne materiaaltransport met verschillende mobiele robots en een besturingssysteem. Met behulp van het open interfaceprotocol kan de inbedrijfstelling en het gebruik van heterogene wagenparken in parallel bedrijf flexibel en geheel naar behoefte worden gerealiseerd. De VDA 5050 standaardiseert de communicatie tussen de hoofdbesturing en de voertuigen.
Op de AGV Mesh-Up in april 2024 demonstreerden in totaal tien bedrijven hoe de VDA 5050 werkt met een gemengd wagenpark van mobiele robots. (Foto: TESTCAMP Intralogistiek)
Een belangrijke verandering ten opzichte van de vorige versie 2.0.0 is de introductie van gangen voor mobiele robots waarin ze vrijelijk obstakels of iets dergelijks kunnen vermijden. Voertuigen met een hogere mate van autonomie kunnen zo beter gebruik maken van hun navigatiemogelijkheden. Bovendien is het document herzien voor een eenvoudiger en beter begrip en zijn diverse kleine onduidelijkheden geëlimineerd. Voor het eerst verschijnt VDA 5050 uitsluitend in het Engels. De versie is achterwaarts compatibel met 2.0.0.
De VDA 5050 is openbaar beschikbaar in een GitHub-repository. Gerelateerde software-elementen kunnen daar ook worden gedownload. In het discussieforum kunnen gebruikers hun feedback geven, die regelmatig door het VDA 5050-kernteam wordt beoordeeld en besproken en zo wordt meegenomen in de verdere ontwikkeling.
Consistente verdere ontwikkeling
Sinds de publicatie van de eerste versie van het interfaceprotocol in 2019 hebben intralogistiekaanbieders en gebruikers, vooral uit de automobiel- en toeleveringsindustrie, intensief gewerkt aan de verdere ontwikkeling en optimalisatie van VDA 5050. De gezamenlijke werkgroep van VDA en VDMA, dat wordt geleid door het Institute for Conveyor Technology and Logistics Systems (IFL) van het Karlsruhe Institute of Technology (KIT), bespreekt regelmatig welke uitbreidingen en aanpassingen wenselijk zijn voor de interface. De eigenschappen van mobiele robots met grotere autonomie gaan een steeds belangrijkere plaats innemen in het toekomstige ontwerp van VDA 5050.