VDL: 165 miljoen voor nieuwe machines, processen, panden en digitalisering
VDL Groep verwacht in 2019 ongeveer 165 miljoen euro te gaan investeren in machines, processen, panden en digitalisering. Dit maakte het industriƫle familiebedrijf met het hoofdkantoor in Eindhoven bekend bij de presentatie van de jaarcijfers over 2018.
De gecombineerde omzet van VDL is vorig jaar gestegen van 5,049 miljard euro in 2017 naar 5,973 miljard euro in 2018, een stijging van 18 procent. Het nettoresultaat is met 16 procent toegenomen van 153 miljoen euro in 2017 naar 178 miljoen euro in 2018. De orderportefeuille (exclusief VDL Nedcar) is met 62 procent gestegen van 768 miljoen naar 1,244 miljard euro. ā2018 is uitdagend Ć©n inspannend geweestā, licht Willem van der Leegte toe. āDoordat we erin zijn geslaagd om onze geplande groei te organiseren, kijken we tevreden terug op het afgelopen jaar.ā
Toeleveringen
De omzet van de divisie Toeleveringen is met 16 procent gestegen van 1,159 miljard euro in 2017 naar 1,335 miljard euro in 2018. Die groei is vooral gestuwd door bedrijven actief in de hightech- en automotive-segmenten. Het resultaat van de divisie Toeleveringen is positief. De orderportefeuille is in 12 maanden opgelopen van 418 miljoen euro naar 442 miljoen euro in week 7 van 2019.
Autoassemblage
De omzet van de divisie Autoassemblage is met 28 procent gegroeid, van 2,850 miljard euro in 2017 naar 3,653 miljard euro in 2018. Als gevolg van ontwikkelingen op de mondiale automarkt zullen naar verwachting in 2019 minder autoās worden gebouwd. āWij hebben de flexibele arbeidsschil bij VDL Nedcar met ruim duizend medewerkers teruggebracht. In totaal werken bij VDL Nedcar nu ongeveer 6.000 medewerkers.āĀ De omzet van de divisie Bussen is met 7 procent gedaald, van 477 miljoen euro naar 445 miljoen euro. Het totaal aantal geleverde grote bussen in 2018 is constant gebleven ten opzichte van 2017. De divisie Bussen investeert in de uitbreiding van het verkoopnetwerk, bijvoorbeeld in ScandinaviĆ«, Spanje en BelgiĆ«. Door ook omvangrijke investeringen in onder meer de ontwikkeling van milieuvriendelijke, elektrische aandrijftechnieken voor zogeheten heavy-duty mobiliteit, zowel op batterij als op waterstof, heeft VDL Bus & Coach conform verwachting 2018 verlieslatend afgesloten. āDe stappen die we zetten maken onderdeel uit van een breder programma om Bussen structureel financieel gezond te maken. De forse verhoging van de orderportefeuille van Bussen, die is opgelopen van 237 miljoen euro in week 7 van 2018 naar 530 miljoen euro een jaar later, biedt veel vertrouwen om hierin te slagen.āĀ De omzet van de divisie Eindproducten is in 2018 met 4 procent gedaald, van 563 miljoen euro naar 541 miljoen euro. Die afname is te verklaren door het moment waarop de projectorganisaties van VDL hun projecten afsluiten. Het resultaat van Eindproducten is positief. De orderportefeuille is in de afgelopen 12 maanden opgelopen van 161 miljoen euro naar 345 miljoen euro in week 7 van 2019.
Verwachtingen 2019
Bij VDL Groep laat 2019 vooralsnog ātwee gezichtenā zien. De orderportefeuille (exclusief VDL Nedcar) is van 1,244 miljard euro eind 2018 verder opgelopen tot 1,317 miljard euro in week 7 in 2019. Dat gegeven biedt vertrouwen. āEchter zijn er daarnaast ook ontwikkelingen die ons voorzichtiger maken. Zoals de Brexit, importheffingen als gevolg van handelsconflicten en de reeds genoemde ontwikkelingen op de mondiale automarkt. Ook het cao-akkoord heeft twee gezichten. Enerzijds zijn we blij dat eindelijk, na 9 maanden, een principeakkoord is bereikt. Daardoor kan de rust tussen medewerkers en werkgevers terugkeren. Het is goed dat bij economische voorspoed iedereen zijn deel krijgt, maar tegelijkertijd maken we ons door de grote stijging van de loonkosten zorgen over de internationale concurrentiepositie van de Nederlandse maakindustrie. Niet uit te sluiten valt dat deze substantiĆ«le stijging van de kosten voor werkgevers op de middellange termijn effect kan hebben op de werkgelegenheid in Nederland.ā
De beoogde jaaromzet van VDL Groep zal dit jaar ongeveer 5,7 miljard euro bedragen. Die afname ten opzichte van 2018 is te verklaren doordat bij VDL Nedcar minder autoās gebouwd gaan worden. President-directeur Willem van der Leegte: āWe zijn bezig om de toekomst van VDL Nedcar veilig te stellen. Verder willen we de innovaties bij onze bedrijven blijven versnellen en stappen zetten met verdere digitalisering van onze fabrieken. Onze verlieslatende bedrijven willen we structureel winstgevend krijgen en overgenomen bedrijven willen we goed integreren.ā