VDL ziet winst flink dalen: ‘bewogen half jaar’
Het jaar 2024 verloopt voor VDL Groep minder dan het voorbije jaar. Oorzaken zijn de verdere afbouw bij VDL Nedcar, tegenwind door uitgestelde leveringen bij de divisie Bussen, vertragingen in de markt en verhoogde kosten (loon, rente, wetgeving).
De gecombineerde omzet is gedaald. Positief is volgens VDL dat, exclusief de divisie Autoassemblage, sprake is van lichte omzetstijging. In het tweede halfjaar van 2024 zal de omzet in lijn liggen met de omzet in de eerste zes maanden. Het resultaat zal, naar verwachting, eerste stappen van herstel laten zien.
Na de eerste zes maanden van 2024 bedraagt de gecombineerde omzet 2,1 miljard euro (eerste halfjaar 2023: 3,2 miljard euro). Exclusief Autoassemblage is dat een stijging van 2,4 procent en inclusief deze divisie is sprake van een daling van 34 procent. Het nettoresultaat is na de eerste twee kwartalen van 2024 uitgekomen op 3,3 miljoen euro.
Vorig jaar was dat 42 miljoen euro. De orderportefeuille van VDL Groep (exclusief de divisie Autoassemblage) is sinds dit kalenderjaar iets gestegen en staat op 1.885 miljoen euro in week 35. Het aantal medewerkers is sinds het begin van 2024 gedaald met ongeveer 900 naar 14.356.
‘Bewogen eerste halfjaar’
President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “We hebben een bewogen eerste zes maanden achter de rug, onder meer door de ontwikkelingen bij VDL Nedcar, de naweeën van de vertraagde leveringen van onze bussen en door de overname van onderdelen van Van Hool. Door het wegvallen van activiteiten bij VDL Nedcar wisten we dat we in omzet flink zouden gaan terugvallen. Exclusief VDL Nedcar is in het eerste halfjaar van 2024, vergeleken met 2023, echter sprake geweest van lichte omzetgroei. Doordat we goed voorgesorteerd zijn in onze groeimarkten blijft onze orderportefeuille, ondanks terughoudendheid in de markt, op een hoog niveau.”
Toeleveringen
De omzet van de divisie Toeleveringen is van 1.321 miljoen euro medio vorig jaar gestegen naar 1.393 miljoen euro. Deze stijging van 5 procent is te verklaren doordat werkmaatschappijen die actief zijn in deze divisie goed gepositioneerd zijn in VDL’s groeimarkten (Hightech, Mobility, Energy, Infratech en Foodtech).
De inzet op hoogwaardige innovatie en langdurige, stabiele relaties met klanten en andere partners hebben ervoor gezorgd dat VDL, naast productie, steeds vaker in de gelegenheid worden gesteld om ook te ontwikkelen voor haar klanten. Klanten, die worstelen met geopolitieke uitdagingen, worden bediend doordat VDL Groep gevestigd is op de drie belangrijkste continenten. De stagnatie in sommige sectoren wordt gebruikt om processen verder te verbeteren en toeleveringsketens verder te versterken. De divisie Toeleveringen is winstgevend.
Eindproducten
De VDL-bedrijven die onderdeel zijn van de divisie Eindproducten hebben in het eerste halfjaar van 2024 gezamenlijk 432 miljoen euro omgezet, ten opzichte van 437 miljoen euro in dezelfde periode van 2023. Deze stabilisatie laat zien dat de bedrijven in deze divisie – ondanks uitdagende externe omstandigheden, zoals vertraging in de markt – over de volle breedte goed zijn gepositioneerd. De divisie Eindproducten is winstgevend.
Vooruitzichten
Ondanks stagnerende marktontwikkelingen zijn de verwachtingen dat het resultaat in het tweede halfjaar van 2024 herstel zal laten zien en dat de omzet ongeveer gelijkwaardig zal zijn aan de omzet in het eerste halfjaar. Door alle uitdagingen wordt, ten opzichte van 2023, exclusief de divisie Autoassemblage, een lichte omzetgroei voorzien van 0 tot 5 procent.