Veiligheidsweek biedt inspiratie
‘Samen sterk voor veilig en gezond werk!’ Dat is het thema van de Week van Veilig en Gezond Werken 2014. Met deze week biedt 5xbeter van 16 tot en met 23 juni iedereen die werkt in de metaalbewerking en metalektro inspiratie om samen aan de slag te gaan en de metaal veiliger en gezonder te maken.
Ondernemers kunnen bij al deze aandacht voor een veilige werkplek aanhaken door bij 5xbeter een pakket te bestellen waarmee ze hun bedrijf kunnen aankleden. Er is keuze uit drie pakketten met posters, vlaggenlijnen, veiligheidslinten, een toolboxpresentatie en een speciale vertoning van de nieuwe 5x beter film ‘De prijs van een ongeval’.Tevens kan worden gekozen voor diverse workshops, die worden verzorgd door de Verbetercoaches.
Roadshow
Ook organiseert 5xbeter weer een roadshow met activiteiten door het hele land. De Roadshow vertrekt dit jaar op 16 juni in Makkum. In vijf dagen worden vijf bedrijven aangedaan, dwars door Nederland. Allemaal bedrijven die inspiratie en best practices bieden op het gebied van veilig en gezond werken. Tijdens de Roadshow wordt gestopt bij de volgende bedrijven: De Vries Makkum in Makkum (16 juni), Swedish Match in Assen (17 juni), RijnDijk Construction in Schagen (18 juni), NTS Group in Bergeijk (19 juni) en VDL Steelweld in Breda op 20 juni.
Congres
5xbeter sluit de Week van Veilig en Gezond Werken af met het Congres ‘Samen sterk voor veilig en gezond werk’. Dit congres vindt maandag 23 juni van 10.00 tot 15.30 uur plaats in Hart van Holland te Nijkerk. Hier wordt onder meer de nieuwe film gepresenteerd, gericht op het voorkomen van ongevallen door gedragsverandering en communicatie. Verbetercoaches verhalen over werkelijk gebeurde (bijna-)ongevallen, de impact daarvan in bedrijven en wat je daarvan kunt leren. Ook de vijf roadshowbedrijven komen hierbij aan het woord. Samen met het publiek wordt besproken wat nodig is om ook vanuit de werkvloer meedenkkracht te mobiliseren. Gastspreker is oud-doelman Hans van Breukelen. “De kracht van het individu en de macht van het collectief maken het verschil”, zegt hij. “Een aanvoerder alleen redt het niet. Je moet mensen betrekken bij de oplossingen, de meedenkkracht van mensen mobiliseren. Dit vergt communicatie: open communicatie van werkvloer naar management en andersom.”