Verheij Metaal blijft investeren in de toekomst
De crisis heeft Verheij Metaal geen problemen gebracht maar wel veranderingen. “De orders zijn kleiner geworden en de levertijden korter”, zegt directeur Harry Verheij. “Het ene moment is het hardlopen, het volgende moment stilstaan. Deze ontwikkelingen zijn door de crisis in een stroomversnelling geraakt.”
Samen met de drie andere leden van het managementteam reageert Verheij op de nieuwe marktomstandigheden door gericht te investeren. “Dat moet”, is zijn overtuiging. “Wie investeert komt goed door de crisis, wie dat niet doet prijst zich op termijn uit de markt.”
Representatieve kantoortuin
En dus wordt er geïnvesteerd bij Verheij Metaal. Sinds de oprichting in 1970 is de toeleverancier van plaatwerk, die middelgrote tot grote series op klantspecificatie fabriceert, vier keer verhuisd. De laatste keer was achttien jaar geleden naar het huidige bedrijfspand aan de Oerseweg in Ulft. De eenvoudige ontvangst en de kantoren aan de voorzijde waren echter niet meer representatief voor het hoogwaardige machinepark daarachter. Bovendien was de ruimte voor de werkvoorbereiding te klein geworden. Daarom is de hele zaak nu radicaal verbouwd. In de nieuwe, open kantoortuin heeft de werkvoorbereiding bijna 40 procent meer ruimte en een fraai zicht op de productie gekregen. Er zijn nu twee goed ingerichte spreekkamers in plaats van één. Alles is heel transparant en de lijntjes zijn kort.
Leverbetrouwbaarheid
Bij de nieuwbouw is vijf jaar vooruit gekeken. Zo zijn er al twee extra werkplekken ingericht, die nu nog onbezet zijn. Hier is al rekening gehouden met groei op termijn in de werkvoor-bereiding. Want de automatisering is al ver doorgevoerd en moderne tools als Kanban, Lean & Mean, Push & Pull en Quick Response Manufacturing zijn bestudeerd en worden daar waar nodig benut. Verheij heeft hier een eigen mix van gemaakt. Voor Philips Lighting, een belangrijke klant waarvoor TL en LED-armaturen worden gemaakt, is er een combinatie bedacht van Kanban en productie op afroep. In de fabriek is speciaal voor Philips een Dedicated Corner ingericht met machines met speciale gereedschappen. Zodra een order binnenkomt kan hier direct worden geproduceerd, waardoor de leverbetrouwbaarheid is gegarandeerd.
Van het personeel wordt daarbij ook het een en ander gevraagd. Verheij werkt met een flexurenbank. Afhankelijk van de orderportefeuille zal er een uurtje langer of korter worden gewerkt. Streven hierbij is om aan het eind van het jaar, als je de min- en de maxuren optelt, weer op nul uit te komen. “Dat werkt fantastisch”, zegt Verheij.“Dit is ons antwoord op deze trends in de markt.”
Duitse klanten
Van alle klanten bevindt 80 procent zich in een straal van 80 kilometer rond Ulft. Maar eigenlijk alleen in het Nederlandse deel van de cirkel. In het vrijwel even grote Duitse deel zitten maar weinig klanten. Studenten van Fontys Hogeschool Eindhoven onderzoeken momenteel of daar kansen liggen en hoe Verheij deze kan pakken.
De plaatwerktoeleverancier in Ulft wil graag meer Duitse klanten bereiken omdat het grote moderne machinepark wel iets meer grotere orders kan gebruiken. In dat machinepark staan onder meer twaalf kantpersen, met ieder hun specifieke kenmerken. De nieuwste kantpers is een Bystronic Xpert met een geïntegreerd hoekmeetsysteem en dynamische bombeering. Dat resulteert in kleinere hoektoleranties en een hogere kwaliteit qua rechtheid van de profielen, een duidelijke meerwaarde voor de klant.
Verder staan er drie geautomatiseerde systemen; een ponsnibbelinstallatie, een ponsnibbel-lasercombinatie en een lasersnijcel, alle drie met hun eigen magazijn. Dit jaar en volgend jaar worden twee van de drie cellen vervangen door nieuwe machinesystemen. Verheij investeert heel secuur. “Deze machines zijn niet betrouwbaar genoeg meer. Wij willen ze vervangen voor installaties met verbeterde eigenschappen en nieuwe mogelijkheden. Hiermee zitten we dan weer op schema voor de toekomst.”