Vlakfrees voor bewerken dunwandige aluminium componenten
De vlakfrees M5F90 voor het bewerken van dunwandige automotive componenten zonder braamvorming, krassen of uitbreking, wordt geïntroduceerd door Sandvik Coromant. Deze twee-in-een frees is voorzien van een innovatief ontwerpconcept dat voorbewerken en nabewerken in één concept mogelijk maakt, hetgeen kortere en efficiëntere bewerkingsstrategieën oplevert.
Het freeslichaam-diameter (25-80 mm, 0.98-3.15 inch) van de M5F90 is voorzien van hardgesoldeerde PCD wisselplaten die, dankzij de toepassing van nieuwe productieprocessen, geen afstelling behoeven en hoge voedingswaarden mogelijk maken zonder trilling. Het resultaat is dat potentiële tijd- en kostenbesparingen die mogelijk zijn voor de gebruikers aanzienlijk is. Daarnaast worden er geen krassen, bramen, of afbrokkelingen op de bewerkte onderdelen gemaakt dankzij de combinatie van snijhoeken, wisselplaatvorm, snijkantvoorbereiding en snijparameters.
Voorbewerkingen en nabewerkingen worden mogelijk met één enkel gereedschap, waardoor wordt bespaard op voorraadkosten. Qua voorbewerken, werkt het gereedschap als een conventionele frees, waarbij alle voorbewerkingssnijkanten zijn gepositioneerd op dezelfde diameter en hoogte. De M5F90 van Sandvik Coromant kan maximaal tot een snedediepte van 4 mm (0.157 inch) bewerken. Voor wat het nabewerken betreft, dit deel van het gereedschap bestaat uit radiaal en axiaal getrapte snijdende wisselplaten. Een dergelijke configuratie waarborgt braamvrij frezen en een uitstekende oppervlakte-afwerking op dunwandige aluminium onderdelen, terwijl een dichtvertande configuratie mogelijk is om snijtrillingen te vermijden.
Hoewel specifiek bedoeld voor freesbewerkingen van dunwandige aluminium componenten, zoals versnellingsbakbehuizingen, kan de M5F90 ook materiaal met grote aangrijping bewerken voor toepassingen in het hele automotive segment.