Vlakfrees voor bewerken dunwandige aluminium componenten

De vlakfrees M5F90 voor het bewerken van dunwandige automotive componenten zonder braamvorming, krassen of uitbreking, wordt geïntroduceerd door Sandvik Coromant. Deze twee-in-een frees is voorzien van een innovatief ontwerpconcept dat voorbewerken en nabewerken in één concept mogelijk maakt, hetgeen kortere en efficiëntere bewerkingsstrategieën oplevert.

 

Het freeslichaam-diameter (25-80 mm, 0.98-3.15 inch) van de M5F90 is voorzien van hardgesoldeerde PCD wisselplaten die, dankzij de toepassing van nieuwe productieprocessen, geen afstelling behoeven en hoge voedingswaarden mogelijk maken zonder trilling. Het resultaat is dat potentiële tijd- en kostenbesparingen die mogelijk zijn voor de gebruikers aanzienlijk is. Daarnaast worden er geen krassen, bramen, of afbrokkelingen op de bewerkte onderdelen gemaakt dankzij de combinatie van snijhoeken, wisselplaatvorm, snijkantvoorbereiding en snijparameters.

Voorbewerkingen en nabewerkingen worden mogelijk met één enkel gereedschap, waardoor wordt bespaard op voorraadkosten. Qua voorbewerken, werkt het gereedschap als een conventionele frees, waarbij alle voorbewerkingssnijkanten zijn gepositioneerd op dezelfde diameter en hoogte. De M5F90 van Sandvik Coromant kan maximaal tot een snedediepte van 4 mm (0.157 inch) bewerken. Voor wat het nabewerken betreft, dit deel van het gereedschap bestaat uit radiaal en axiaal getrapte snijdende wisselplaten. Een dergelijke configuratie waarborgt braamvrij frezen en een uitstekende oppervlakte-afwerking op dunwandige aluminium onderdelen, terwijl een dichtvertande configuratie mogelijk is om snijtrillingen te vermijden.

Hoewel specifiek bedoeld voor freesbewerkingen van dunwandige aluminium componenten, zoals versnellingsbakbehuizingen, kan de M5F90 ook materiaal met grote aangrijping bewerken voor toepassingen in het hele automotive segment.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

Eenvoudige, nauwkeurige instelling digitale kotterkop vermindert uitval

10-04 “Voor het nauwkeurig afstellen van kotterkoppen is meestal een ervaren operator nodig”, aldus Kavita…

Oppervlaktetechniek

Nieuwe generatie PVD coating verlengt levensduur gereedschappen opnieuw

08-04 De geoptimaliseerde slijtvastheid van Balinit Alcrona Evo vermindert ook het volume van de naslijpvoorraad…

Verspanen

Nieuw draaisoorten voor bewerken HRSA

03-04 Bij het draaien van vliegtuigmotorcomponenten zijn de oppervlaktevereisten hoog, maar volgens Sandvik Coromant niet…

Verspanen

Grootste kotterbaar ter wereld

13-02 Het gigantische draaibankgereedschap wordt gebruikt voor het produceren van nauwkeurige metalen componenten voor een…

Personeel en Opleiding

Technologiegestuurde duurzaamheid trekt jong talent aan

12-07 KPMG’s onderzoek biedt een grimmig inzicht in de talentmarkt. Volgens het onderzoek, is het…

Verspanen

Seco JS754 Stub-serie waardevol bij frezen moeilijkere materialen

07-06 De frees met vier snijtanden is ontworpen voor freesdraaimachines en multi-tasking-machines en bevat de…

Verspanen

Heavy-duty volhardmetalen vingerfrezen

29-03 Deze nieuwe generatie hardmetaalsoorten zijn voorzien van de Zertivo 2.0 coating, welke hoge productiviteit…

Verspanen

Complexe kenmerken draaien met één gereedschap

08-03 In de afgelopen jaren is er sprake van een enorme ontwikkeling op het gebied…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs