Vliegtuigmotoren profiteren van vijfassig frezen en slijpen
Een onderzoeksteam van het Fraunhofer Instituut voor Productietechnologie IPT in Aken heeft in een consortiumproject een procesketen ontwikkeld waarin dubbele spiraalvormige tandwielen worden vervaardigd met behulp van vijfassig frezen met aansluitend vijfassig slijpen. De tandwielen worden met het nieuwe proces lichter en duurzamer, waardoor ze meer geschikt zijn voor gebruik in moderne vliegtuigmotoren.
Uit proeven is gebleken dat het vijfassig slijpen van tandwielen een tamelijk negatief effect heeft op de macro-geometrie van de tandwielen, maar de levensduur ervan aanzienlijk verbetert.
Het gebruik van dubbele spiraalvormige tandwielen in vliegtuigmotoren heeft diverse voordelen. Een kenmerk van deze tandwielen is dat de tanden onder een hoek staan ten opzichte van de as waarop het tandwiel is gemonteerd. Omdat de tanden hierdoor langer zijn ten opzichte van de tanden van een recht tandwiel, is het mogelijk om met een kleiner tandwiel dezelfde overbrenging te realiseren. Hierdoor kan er compacter geconstrueerd worden.
Daarnaast zorgen de langere tanden voor een hogere belastingsopname dankzij meer contactoppervlak. En zeker niet onbelangrijk, dankzij de langere tanden grijpen de tandwielen geleidelijk in, waardoor een soepele loop ontstaat. Het voordeel: Minder trillingen, schokbelastingen, slijtage en geluid.
Lees hieronder het hele artikel in de nieuwe uitgave van het magazine VerspaningsNieuws.
Het team van VerspaningsNieuws gaat vanaf nu weer met frisse moed aan de slag om al het moois uit de maakindustrie in beeld te brengen. Heeft u iets interessants te melden of wilt u VerspaningsNieuws een kijkje laten nemen in uw verspanende bedrijf? Neem dan contact met ons op.
Samen brengen we de maakindustrie onder de aandacht! Nieuwsgierig naar de mogelijkheden voor het komende jaar 2023? Neem dan contact op met Harold Draaijer of Vincent Span van 54U Media.