VRC concurreert met lagelonenlanden middels automatisering
Sander van der Veen van VRC in Almelo is 4 jaar geleden vanaf nul begonnen met de productie van rolcontainers. Hij heeft een volautomatisch productiebedrijf uit de grond gestampt dat door een slimme manier van produceren kan concurreren met China en andere lagelonenlanden.
De kennis was er, de markt was bekend vanuit een eerder familiebedrijf en Van der Veen kon gebruik maken reeds bestaande contacten. Dat maakt zijn prestatie om in korte tijd een succes te maken van VRC er echter niet minder om. “Op dit moment produceren wij, met onze zestien vaste medewerkers en enkele inhuurkrachten, zo’n 30.000 à 40.000 rolcontainers per jaar. De buisdelen en onderdelen hiervoor produceren we volautomatisch.”
Slim produceren
Hij vervolgt: “Hét grote voordeel was dat we met een schone lei konden beginnen, waarbij we vanuit het verleden reeds de kennis en de knowhow in huis hadden voor het vervaardigen en het vermarkten van rolcontainers. Om te kunnen concurreren met producenten uit lagelonenlanden moesten we slim en efficiënt produceren. Hiervoor hebben we, samen met een Duitse machinebouwer, een productiestraat ontwikkeld, voor het volautomatisch afkappen, ponsen en buigen van de rolcontaineronderdelen. Ook het laswerk gebeurt met een lasrobot, in dit geval van het merk Yaskawa. De productiecapaciteit kan in de toekomst probleemloos worden verdubbeld. Gezien de huidige groei is deze optie noodzakelijk.”
De robots
Aan het eind van de productiestraat staat de Yaskawa handlingsrobot van het type MH180. Deze zorgt ervoor dat de afgekapte, geponste en gebogen buis- en metalen mono-delen in kratten wordt opgeslagen voor intern transport naar de lasrobot. Met zijn 180 kg payload en een reikwijdte van meer dan 2,7 meter is deze robot uitermate geschikt voor dit handlingswerk. De lasrobot Yaskawa MA 2010 staat gemonteerd op een onderliggende draaitafel van het type RWV2M1. De robot staat dus in een vaste opstelling, terwijl de draaitafel om de robot heen draait, waardoor er beurtelings op de twee lastafels gelast kan worden. Het voordeel van deze constructie is, dat er op een compact vloeroppervlak gelast kan worden. Als stroombron is de Yaskawa Motoweld RL350 ingezet.
Inmiddels heeft VRC een zelfde Yaskawa MA2010 met onderliggende draaitafel bijbesteld, ter vergroting van de lascapaciteit. De aanschaf van een derde robot van dit type behoort nog tot de mogelijkheden. Over zijn keuze voor Yaskawa zegt Sander van der Veen: “Wij deden in het verleden in het bedrijf van mijn vader zaken met onze productiepartner in Tsjechië, die ook al beschikte over twee robots van Motoman Yaskawa. Gezien hun goede ervaringen hiermee, hebben we besloten daar ook voor ons nieuwe bedrijf in Almelo voor te kiezen. Achteraf gezien een uitstekende keuze.”