Weber Laserservice verkoopt jonge occasions van Bystronic en Adige
Weber Laserservice is niet alleen gecertificeerd servicepartner van Bystronic en BLM Adige, maar verkoopt ook gebruikte lasersnijmachines van deze A merken. “Daarbij doet de klant zaken met een servicepartner die gaat voor een langdurige relatie”, zegt Jaap Wijnholds, accountmanager bij de in Heteren gevestigde laserspecialist.
Met de focus op het verhogen van het serviceniveau is Weber Laserservice de afgelopen 10 jaar behoorlijk gegroeid. Eén van de laatste stappen in dit proces was de aanschaf van het revisiecentrum in Heteren. Hier worden de aangekochte lasersnijmachines onderworpen aan een algehele technische controle en waar nodig gereviseerd. Na de revisie worden de lasersnijmachines tentoongesteld in de demonstratiehal. Hier kunnen klanten proef snijden en ervaren wat zij kopen.
Kennis op peil houden
Om hun kennis en vaardigheden op peil te houden volgen de monteurs van Weber – zo’n twintig in getal – trainingen. Die hebben niet alleen betrekking op CO2-lasers, maar ook op de fiberlasers, de nieuwste automatisering en softwarepakketten. “Software wordt steeds belangrijker”, aldus Wijnholds. “We krijgen daarover veel vragen en dus focussen we daar op.”
Ondertussen blijft Weber investeren om de service op een hoog niveau te houden. Er staat nu continu een hotlines helpdesk klaar om in geval van storing mee te kijken in het besturingssysteem van een machine. In zo’n 70 procent van de gevallen kan een storing telefonisch of via een remote verbinding worden opgelost. Het is zelfs mogelijk online direct vanaf de machine onderdelen te bestellen. De monteurs werken met een SAP systeem waarmee ze direct hun servicerapporten kunnen versturen en vervangingsonderdelen kunnen opvragen. Ook geeft dit systeem toegang tot een database, waarin de veel voorkomende storingen en de oplossingen daarvoor staan. Deze database wordt steeds verder uitgebreid. Zo dragen monteurs hun kennis over op (jongere) collega’s en wordt er steeds efficiënter gewerkt.
Met hun actuele kennis installeren de medewerkers van Weber Laserservice de machines, plegen ze (preventief) onderhoud en verhelpen ze storingen. Ze opereren vanuit de hoofdvestiging in Heteren. Hier liggen onderdelen op voorraad, maar er kan ook een beroep worden gedaan op de spare parts voorraad bij Bystronic. Naast Bystronic is Weber ook servicepartner van de Italiaanse fabrikant BLM Adige. Hiervoor doet men de installatie van nieuwe buislasersnijmachines, de verhuizing van gebruikte, verkoop van jong gebruikte en het onderhoud van alle machines en het verhelpen van storingen in de Benelux.
Jonge occasions
“We leven dus van de service”, zegt Jaap Wijnholds. “En dat geldt in zekere zin ook voor de verkoop van gebruikte machines. We kunnen jonge occasions voor een aantrekkelijke prijs aanbieden omdat we streven naar een langdurige relatie met de klant. Die aanschaf wordt altijd voorafgegaan door een zorgvuldig advies gebaseerd op een solide doorberekening van de beoogde productieomvang.”
Of bedrijven zich nu voor het eerst oriënteren op de aanschaf van een lasersnijmachine of juist op zoek zijn naar uitbreiding van hun bestaande machinepark, Weber Laserservice begeleidt hen in het traject om te komen tot een gefundeerde beslissing. “De scheidslijn tussen de keuze voor een (jonge) occasion – bijvoorbeeld wanneer het snijwerk deels uitbesteed wordt – of een nieuwe machine – als bedrijven hun behoeften zien toenemen – kan soms dun zijn. Dankzij onze jarenlange kennis en ervaring, maar vooral ook door in gesprek te gaan met bedrijven over de gewenste toepassingsmogelijkheden van machines, de productieomvang, en bijvoorbeeld het bestaande machinepark, kunnen we heel precies bepalen welke keuze het meest rendabel is.”