Weber Laserservice verkoopt jonge occasions van Bystronic en Adige
Weber Laserservice is niet alleen gecertificeerd servicepartner van Bystronic en BLM Adige, maar verkoopt ook gebruikte lasersnijmachines van deze A-merken. “Daarbij doet de klant zaken met een servicepartner die gaat voor een langdurige relatie”, zegt Nathan van der Hoeven, commercieel/technisch medewerker bij de in Heteren gevestigde laserspecialist.
Voor het eerst sinds 2010 is Weber Laserservice weer present op de TechniShow. Het bedrijf is ruim tien jaar geleden opgericht door twee voormalig technisch specialisten van Bystronic, die zich van meet af aan hebben gericht op het verlenen van goede service en ondersteuning bij de aanschaf en het gebruik van lasersnijmachines. Ze hebben daarbij altijd goede contacten onderhouden met Bystronic. Weber Laserservice is zelfs wereldwijd gecertificeerd servicepartner van de Zwitserse machinebouwer.
Kennis op peil houden
Om hun kennis en vaardigheden op peil te houden volgen de monteurs van Weber – zo’n twintig in getal – trainingen. Die hebben niet alleen betrekking op de bekende CO2-lasers, maar ook op de fiberlasers, de nieuwste automatisering en softwarepakketten. “Software wordt steeds belangrijker”, aldus Nathan van der Hoeven. “We krijgen daarover veel vragen en dus focussen we daar op.”
Met hun actuele kennis installeren de medewerkers van Weber Laserservice de machines, plegen ze (preventief) onderhoud en verhelpen ze storingen. Ze opereren vanuit de hoofdvestiging in Heteren, maar ook heeft Weber Laserservice vestigingen in Andelst en in Duitsland. Hier liggen onderdelen op voorraad, maar daarvoor kan ook een beroep worden gedaan op de spare parts voorraden bij Bystronic.
Naast Bystronic is Weber Laserservice ook servicepartner van de Italiaanse fabrikant BLM Adige. Hiervoor doet men de installatie van nieuwe buislasersnijmachines, de verhuizing van gebruikte machines en het onderhoud van alle machines en het verhelpen van storingen in de Benelux.
Jonge occasions
“We leven dus van de service”, zegt Nathan van der Hoeven. En dat geldt in zekere zin ook voor de verkoop van gebruikte machines, de activiteit die Weber tijdens de TechniShow zal benadrukken. “We kunnen jonge occasions voor een aantrekkelijke prijs aanbieden omdat we streven naar een langdurige relatie met de klant. Dat begint met een advies gebaseerd op een solide doorberekening van de beoogde productieomvang. Of bedrijven zich nu voor het eerst oriënteren op de aanschaf van een lasersnijmachine of op zoek zijn naar een uitbreiding van hun machinepark, we begeleiden hen om tot een gefundeerde beslissing te komen. De scheidslijn tussen de keuze voor een jonge occasion, bijvoorbeeld als snijwerk deels wordt uitbesteed, of een nieuwe machine, als de behoeften toenemen, kan soms dun zijn. In goed overleg kunnen wij met onze kennis en ervaring precies aangeven welke keus het meest rendabel is. We organiseren ook scholing voor het bedienend personeel, verzorgen het preventief onderhoud en lossen snel en accuraat eventuele storingen op. Altijd met het doel continuïteit en stabiliteit van de machine te waarborgen en stilstand te voorkomen.”
Actuele voorraad
Weber heeft altijd een voorraad van de verschillende typen lasersnijmachines. De actuele voorraad staat op de website en kan op de TechniShow uiteraard worden toegelicht. Weber krijgt deze machines in handen op het moment dat een bedrijf bijvoorbeeld een nieuwe Bystronic machine koopt. “Wij nemen de oude machine dan terug, maar alleen als deze door Bystronic is onderhouden en de onderhoudshistorie bekend is. Deze wordt naar Heteren gebracht en daar volledig gereviseerd met originele onderdelen. Klanten kunnen in onze demonstratieruimte, waar altijd meerdere machines staan opgesteld, proef snijden en hun machine afnemen.”
Fiberlasers
Weber Laserservice, dat de machines wereldwijd verkoopt, kan inmiddels ook gebruikte fiberlasers aanbieden. Bystronic brengt haar fiberlasers nu ruim vijf jaar op de markt en de eerste zijn inmiddels ingeruild, met name in Duitsland. Onlangs is bijvoorbeeld een 4 kW fiberlaser geïnstalleerd.
Ook bij de verkoop van occasions is er sprake van een samenwerking met Bystronic, bijvoorbeeld als de machine moet worden gekoppeld aan een be- en ontladingssysteem en/of een magazijn.
Ondertussen blijft Weber investeren om de service op een hoog niveau te houden. Er zijn al hotlines naar de helpdesk om in geval van storing mee te kijken in het besturingssysteem van een machine. In zo’n 70 procent van alle gevallen kan een storing telefonisch of via een remote verbinding met de machine worden opgelost. Het is zelfs mogelijk online direct vanaf de machine onderdelen te bestellen. De monteurs werken met een systeem van SAP waarmee ze bijvoorbeeld direct hun rapporten kunnen versturen en vervangingsonderdelen kunnen opvragen. Ook geeft dit systeem toegang tot een database, waarin de veel voorkomende storingen staan en de oplossingen daarvoor. Deze database wordt steeds verder uitgebreid. Zo dragen monteurs hun kennis over op (jongere) collega’s en wordt er steeds efficiënter gewerkt.
Weber Laserservice, Hal 7 standnummer B126