Welke soorten staal worden gebruikt bij het produceren van een auto?
Een auto kopen om vervolgens een goedkope autoverzekering hiervoor af te sluiten wordt dagelijks door veel Nederlanders gedaan. Over de productie van deze voertuigen wordt desondanks niet vaak gedacht, net zoals over welke staalsoorten hiervoor gebruikt worden.
Moderne staalinnovaties hebben geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe staalsoort, bekend als geavanceerd hogesterktestaal
Het gebruik van staal heeft namelijk wel veel impact gehad in de autowereld. Het vermogen om door verschillende technieken in verschillende vormen te worden bewerkt en vervaardigd, maakt het een praktische, kosteneffectieve en duurzame optie. De staalsoorten die in de auto-industrie worden gebruikt, kunnen erg variƫren. Desondanks vind je in dit artikel vier voorbeelden die veel toegepast worden.
Koolstofstaal
Staalsoorten met een hoog koolstofgehalte, ook wel koolstofstaal genoemd, zijn legeringen die een warmtebehandelingsmethode hebben ondergaan die bekend staat als afschrikken. Terwijl bij de traditionele warmtebehandeling van staal, waarbij het koolstofgehalte wordt opgelost in het verwarmde ijzer, de snelle koeling die wordt toegepast in afgeschrikt staal de koolstof vasthoudt en de structuur van het staal verandert. In tegenstelling tot gewoon staal is koolstofstaal minder ductiel en vatbaar voor broosheid. Dit wordt echter gecompenseerd door de hoge slijtvastheid. Daarom wordt staal met een hoog koolstofgehalte vaak verwerkt in snijgereedschappen of metalen bevestigingsmiddelen.
Roestvrij staal
Een staalgrondstof of geprefabriceerd product kan alleen de aanduiding roestvrij hebben als het naast andere legeringsverbindingen ten minste 10,5 procent chroom en 1 procent koolstof bevat. Een opvallend kenmerk van deze staalsoort is de weerstand tegen corrosieve materialen. Het glanzende en lichte ontwerp staat in veel industrieĆ«n synoniem voor duurzaamheid en functionaliteit, niet alleen voor de autoproductie. Het is logisch dat roestvrij staal een van de meest gebruikte materialen is voor het maken en samenstellen van verschillende voertuigcomponenten. In feite bevatten veel voertuigen best veel kilogram roestvrij staal in hun uitlaatsystemen. Vooral brandstofverbrandingsmotoren vereisen het gebruik van deze staalsoort bij het produceren van autoās.
Gegalvaniseerd staal
Goedkoper dan roestvrij staal, maar effectiever dan aluminium, gegalvaniseerd staal is een ander populair gebruik van dit gelegeerde metaal bij het maken van voertuigen. Tegenwoordig wordt het gebruik van gegalvaniseerd staal zelfs als een standaard beschouwd in elk type voertuig. Bijna 80 procent van een auto, vrachtwagen of motorfiets kan worden gemaakt van gegalvaniseerd staal. Gecoat met een dunne laag zinklaag, kan dit type staal de levensduur en functie van het voertuig verlengen met minimale reparaties en onderhoud. Enkele voordelen van gegalvaniseerd staal zijn de lage kosten, verbeterde duurzaamheid, zelfherstellend vermogen en beschikbaarheid.
Hogesterktestaal
Moderne staalinnovaties hebben geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe staalsoort, bekend als geavanceerd hogesterktestaal, wat ook wel AHSS genoemd wordt. In tegenstelling tot het typische koolstofarme en zachte staal, zijn AHSS’s geavanceerd en complex. Het is gemaakt van zorgvuldig geselecteerde materialen met specifieke chemische samenstellingen. Het resultaat is een nauwkeurig verhit staalproduct dat taai, taai en uitzonderlijk vermoeiingsclassificatie heeft. Ondanks de eigenschappen die aanwezig zijn in AHHS’s, hebben ze vanwege hun lichtgewicht de voorkeur voor voertuigcarrosserieĆ«n, frames, autodeuren, bumpers en onderstellen. Veel autofabrikanten komen tegenwoordig met effectieve oplossingen om AHHS’s om te bouwen tot een betrouwbaar automateriaal dat voldoet aan veiligheid, kosten en prestaties.