Wereldwijd stijgt vraag naar robotisering en automatisering
KUKA ziet wereldwijd een sterk groeiende vraag naar robotica, digitalisering en automatisering. Niet alleen in traditionele industriële sectoren, maar ook in het mkb en in nieuwe markten zoals consumentengoederen en e-commerce/retail neemt de vraag toe. Door deze ontwikkeling heeft KUKA in 2021 sterke resultaten geboekt en kijkt het bedrijf vol optimisme naar de komende jaren.
Kuka ziet de vraag naar robotisering, digitalisering en automatisering wereldwijd sterk toenemen. (foto: KUKA Group)
Na een moeilijke economische periode veroorzaakt door de enorme effecten van de coronacrisis, boekt KUKA dit jaar wederom sterke cijfers. Het bedrijf profiteert van de opleving van economieën en van de toenemende wereldwijde vraag naar automatiseringsoplossingen. “KUKA heeft de ommekeer bereikt en is een duidelijk groeipad ingeslagen. Voor 2021 verwachten we een omzet van circa € 3,1 miljard en een operationele winst van circa € 60 miljoen.
Deze cijfers stellen ons in staat optimistisch te zijn over de bedrijfsontwikkeling na 2021. Voor 2022 verwachten we dat deze positieve trend zich zal voortzetten”, zegt Peter Mohnen, CEO van KUKA AG. KUKA boekte sterke resultaten in de eerste negen maanden van 2021. Van januari tot september 2021 boekte de groep een omzet van € 2,4 miljard, 26,8% meer dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar.
Langetermijngroeiplan
KUKA en meerderheidsaandeelhouder Midea Group hebben voor de komende jaren gezamenlijk een groeiplan opgesteld. Als onderdeel van de strategie zal KUKA zich primair richten op het bundelen van robotica-expertise en applicatiekennis om haar producten en marktpositie verder te verbeteren. Dit omvat een uitgebreid portfolio met regionaal aangepaste producten en oplossingen voor groeisectoren. Snel groeiende markten voor KUKA worden versterkt en de coördinatie tussen de landen moet nog beter worden gecoördineerd.
Om dit te realiseren moeten de investeringen in onderzoek en ontwikkeling in Augsburg tegen 2025 met minstens 15% worden verhoogd. Als onderdeel van de strategie is Midea ook van plan om KUKA van de beurs te halen als onderdeel van een zogenaamd ‘squeeze-out’-proces. Midea bezit momenteel al meer dan 95% van alle KUKA-aandelen.
Visie voor KUKA en Augsburg
“Ons doel is om tegen 2025 een leidende rol te spelen in robotgebaseerde automatisering”, zegt Mohnen. “Hiervoor hebben we een duidelijke focus op technologieontwikkeling en innovatie nodig, evenals de volledige ondersteuning van Midea. Daarom voeren we samen een langetermijnstrategie voor KUKA en hebben we daarvoor de kaders gedefinieerd, met een duidelijke focus op de operationele business. Ik verwelkom de inzet van Midea om onze R&D-uitgaven in Augsburg aanzienlijk te verhogen om de groei van KUKA nog effectiever te stimuleren. Deze beslissing stelt KUKA in staat om ook op onze thuislocatie te groeien en talent aan te trekken.
Met het groeiplan 2025 hebben we een gemeenschappelijke visie voor de toekomst.” Het groeiplan past ook in de doelstelling van KUKA om de automatisering tegen 2030 eenvoudiger en intuïtiever te maken, zodat het voor iedereen toegankelijk wordt. Het programmeren van een robot is dan net zo eenvoudig als werken op een laptop of smartphone vandaag de dag. Om dit te realiseren werkt KUKA aan een nieuw besturingssysteem dat zich richt op een eenvoudige, intuïtieve bediening van automatiseringsoplossingen.
Risico’s van wereldwijde leveringsknelpunten
Megatrends zoals digitalisering, individualisering van producten, demografische verandering en toenemende regionalisering door mondiale onzekerheden: dit alles vraagt om steeds flexibelere en tegelijkertijd efficiëntere oplossingen voor de productieomgeving. “De wereld verandert en de pandemie heeft die verandering versneld. Onze klanten eisen flexibele automatisering en gemakkelijke omgang met nieuwe technologieën – vooral in markten die tot nu toe weinig geautomatiseerd zijn. Daar liggen voor KUKA enorme kansen”, aldus Mohnen. “Echter, wereldwijde leveringsknelpunten brengen risico’s met zich mee die we momenteel voelen. Dankzij onze goed georganiseerde en flexibele toeleveringsketen hebben we de situatie tot nu toe goed kunnen managen.”