Werktuigmachinebouw hoopt op betere tijden
De vraag naar werktuigmachines in Europa zou dit jaar weer wat moeten aantrekken. Die hoopvolle verwachting sprak de VDW (Vereniging van Duitse Werktuigmachinefabrieken) uit tijdens de traditionele persconferentie aan het begin van het jaar.
De Duitse werktuigmachinebouw beleeft zware tijden, maar tijdens de traditionele persconferentie aan het begin van het jaar sprak de VDW de hoopvolle verwachting uit dat de vraag naar werktuigmachines in Europa dit jaar weer wat zou moeten aantrekken.
De Duitse werktuigmachinebouw beleeft zware tijden. De crisis in de auto-industrie en de onzekerheden in de twee belangrijkste klantenmarkten, de VS en China, zetten de sector onder druk. Het verbruik van werktuigmachines daalde in 2024 met 18 procent in Europa, de belangrijkste klantenmarkt. De twee grootste markten, Duitsland en Italië, verloren respectievelijk 12 en 28 procent. China stagneerde, de markt in de VS kromp met 7 procent. Zelfs als de vraag naar werktuigmachines stabiliseert en de algemene omstandigheden enigszins verbeteren, zal de productie dit jaar aanzienlijk afnemen. De VDW verwacht een daling van 10 procent naar 13,3 miljard euro.
Aandeel auto-industrie
Het transformatieproces in de auto-industrie van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijvingen met de momenteel zeer hobbelige ontwikkeling motiveert fabrikanten van werktuigmachines om andere klantsectoren te ontwikkelen. Dienovereenkomstig heeft de industrie het aandeel van haar leveringen aan de automobiel- en toeleveringsindustrie al verminderd. In 2023 ging 27,2 procent van de productie van de Duitse werktuigmachinebouw naar de voertuigindustrie, tegenover 31,1 procent twee jaar eerder. Werktuigbouwkunde staat inmiddels met 30,1 procent aan de top van de belangrijke afnemers.
Andere sectoren
Ook andere sectoren worden belangrijker en er ontwikkelen zich nieuwe bedrijfstakken. De luchtvaartindustrie investeert in zuinigere vloten. In een vergrijzende samenleving speelt medische technologie een steeds belangrijkere rol. De energietransitie leidt tot investeringen in windenergie, zonne-energie, waterstoftechnologie, koolstofafvang en -opslag en warmtepompen. De uitgaven voor defensie en bewapening zullen in de westerse landen blijven stijgen als gevolg van de Russische agressieoorlog in Oekraïne. En de snel toenemende digitalisering en netwerken versterken de elektronica-industrie, bijvoorbeeld met de productie van ultramoderne chips of de uitbreiding van datacenters. Diversificatie naar nieuwe klantgroepen vereist een aanpassing van het oplossingsaanbod. Dit is waar volgens de VDW de Duitse machinebouwers hun volledige sterke punten kunnen benutten. De drijvende krachten achter de moderne productietechnologie zijn automatisering en digitalisering, verergerd door het tekort aan arbeidskrachten, maar ook duurzaamheid.
Herstel industriële investeringen
Ongeveer de helft van de Duitse export gaat naar de buurlanden van Europa. Met alleen al in de EU 450 miljoen welvarende consumenten en de industriële investeringen die zich beginnen te herstellen, blijft Europa een interessante en aantrekkelijke afzetmarkt. De Europese Commissie wil de ontwikkeling van concurrerende industrieën ondersteunen, bijvoorbeeld in de digitale sector. De focus ligt op de ontwikkeling van een circulaire en crisisbestendige economie waarin onderzoek en innovatie centraal staan. De impuls voor de productie komt van investeringen in modernisering en vervangingsbehoeften.
De Europese investeringsactiviteit is breed. De luchtvaart- en defensie-industrie investeren bijzonder dynamisch in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Investeringen in de uitbreiding van zonne-energie en in de productie van waterstof en batterijen zijn gericht op Spanje, Italië en Portugal. Windenergie domineert in Scandinavië, Groot-Brittannië en Nederland. In Italië worden verdere belastingkredieten voor investeringen in de industrie verwacht.