Wisseling van de wacht bij Rolleri
Bij Rolleri Benelux vindt momenteel een wisseling van de wacht plaats. Na het Italiaanse merk voor kantbank tooling 9 jaar te hebben opgebouwd, draagt Peter Schenk het stokje over aan Eli de Jager. Tevens is een gloednieuwe webshop in gebruik genomen, waarin de klanten makkelijk hun gereedschappen kunnen bestellen. Dat geeft De Jager meer armslag om de markt verder te verbreden en te verdiepen.
Eli de Jager is zijn carrière bij Rolleri op bijna dezelfde wijze begonnen als Peter Schenk destijds, namelijk met de deelname aan een beurs, in dit geval METAVAK. Zo’n beursdeelname is in meerdere opzichten aantrekkelijk: “Ik heb heel veel geleerd van alle contacten met klanten op beurzen”, zegt Schenk. “Mensen die werken met kantbanken zijn vakidioten in de goede zin van het woord. Als je de goede vragen stelt, vertellen ze je heel veel en ontwikkel je je eigen kennis steeds verder.
Klanten herkennen dat en dan laten ze je meedenken in de oplossing die ze zoeken. Dat is belangrijk voor ons. De kracht van Rolleri is speciaal gereedschappen maken. We bieden een oplossing in plaats van een gereedschap. We denken mee met de klant en zijn voor hem een partner in plaats van een leverancier.”
Startschot
Negen jaar geleden is Schenk begonnen vanaf nul. Rolleri werd destijds via dealers in Nederland en België op de markt gebracht. Om het marktaandeel hier te vergroten werd een nieuwe verkoopstrategie bedacht: niet morrelen aan de prijzen of de kwaliteit, maar de klanten rechtstreeks gaan benaderen en ondersteunen via een eigen Benelux-filiaal. “We hebben toen een catalogus met het leveringsprogramma toegestuurd aan 12.000 bedrijven. Dat was het startschot in Nederland en België”, herinnert Schenk zich.
Alle aanvragen gingen voortaan rechtstreeks via Rolleri Benelux. Toen dat eenmaal goed stond, werd de groei versneld door gericht te gaan samenwerken met een aantal dealers. “Dat werkt heel goed als je maar eerlijk en transparant bent naar elkaar toe. Vaak gaan we samen met een dealer naar de klant.”
Klanten bewust maken van mogelijkheden
Schenk kijkt terug op een mooie tijd. “Klanten hebben verschillende redenen om nieuwe tooling aan te schaffen. Ze moeten bijvoorbeeld een bepaald product maken, of ze kopen een nieuwe kantbank die moet worden uitgerust. Als je dan de goede gereedschappen kiest, creëer je nieuwe mogelijkheden en kun je je werkgebied enorm uitbreiden. Klanten daar bewust van maken is mooiste van dit vak.”
Negen jaar lang heeft Rolleri Benelux een fraaie ontwikkeling doorgemaakt. Omzet en marktaandeel zijn sterk gegroeid. Tijdelijk is er een teruggang geweest door corona, waardoor klanten wat terughoudender waren met investeren, maar de omzet keert nu terug naar het niveau van voor corona. Toch is het voor Peter Schenk nu tijd voor wat anders. Hij begint per 1 januari aan zijn nieuwe baan als Business Unit Manager en productspecialist voor de productgroepen kanten, knippen en zwenkbuigen bij Tuwi. Dat is voor hem bekend terrein: Tuwi is dealer voor Rolleri Benelux en Rolleri heeft er ook een showroom.
Tot die tijd zal hij zijn opvolger inwerken. Eli de Jager is per 1 september begonnen. Hij is afkomstig van RVS groothandel Arcus Nederland en was toe aan een nieuwe uitdaging. “Waar het voor Peter stopt, begint het voor mij. Dit is voor mij een prachtige job met heel veel verschillende aspecten: marketing, website onderhouden, inkoop en verkoop. Daarbij krijg ik volop ruggensteun van een stabiele en goed georganiseerde organisatie in Italië. Ik ben nu vooral alles aan het leren over kantgereedschappen om het straks helemaal te kunnen overnemen.”
Nieuwe webshop
Daartoe stonden Schenk en De Jager samen op METAVAK en bezoeken ze de komende maanden samen klanten. Op METAVAK werd ook de nieuwe webshop www.rolleri-shop.nl geïntroduceerd. Hiermee is een mooie basis neergezet voor de toekomst. De webshop is zeer intuïtief. Klanten kunnen snel de juiste gereedschappen vinden dankzij verschillende zoekwijzen langs drie hoofdwegen: voor een product, een universeel gereedschapspakket voor een nieuwe kantbank of voor vervanging. “We hebben iedere invalshoek gedigitaliseerd waardoor we de klant meenemen en hem naar het juiste gereedschap leiden.
De user interface werkt kinderlijk eenvoudig en men kan direct bestellen of gebruikmaken van de offertefunctie. Een klant kan alles selecteren en in een winkelmandje doen. Dan heeft hij nog de mogelijkheid om onze advisering in te roepen, bijvoorbeeld bij complexere aanvragen of om de condities te bespreken. Zo kunnen we met heel weinig tussenstappen een klant optimaal bedienen. Dit is een stuk automatisering, dat de klant tijdwinst en meer gemak oplevert.”
Hydraulische klemsystemen
Ook werd op METAVAK aandacht besteed aan klemsystemen. Rolleri levert nu ook hydraulische en pneumatische klemsystemen in Wila-style voor elke machine. Deze zijn al aan meerdere klanten in Nederland en België verkocht en die werken er probleemloos mee. “We hadden altijd onze mechanisch klemmen, maar je ziet een verschuiving naar de Wila-Style klemmen.
Dat heeft te maken met de opkomst van Industrie 4.0 en met de steeds kleinere series met veel variatie, waardoor je met je kantbanken flexibel moet zijn. Je moet heel vaak gereedschappen wisselen en daar is geen beter systeem voor dan de hydraulische klemming Wila-style.”
De Rolleri klemmingen zijn uitgerust met Toollocator, die aangeeft waar een gereedschap precies moet worden geplaatst. Alle klemmingen zijn voorzien van een inductie geharde geleiding, wat betekent dat er minder slijtage is bij veel wisselen. De topmodellen hebben een capaciteit tot 300 ton/m.
Na Rolleri Benelux 9 jaren te hebben opgebouwd tot een gevestigde naam, draagt Peter Schenk de leiding binnenkort dus over aan Eli de Jager. Voor Peter is het afscheid bitterzoet, maar volgens hem is Rolleri in goede handen bij zijn opvolger: “Hij is oplossingsgericht en dat is precies wat Rolleri wil uitstralen.”