XXXL-veiligheidsdempers beschermen sluisdeuren

Na de aanvaring met een zwaar vrachtschip dit voorjaar vertoonde de stootbalk van de sluis in het Limburgse Maasbracht een flinke scheur. Gelukkig werd door de aanwezige sluisdempers van ACE Stoßdämpfer erger voorkomen. De veiligheidsdempers, ter bescherming van de achterliggende sluisdeuren, leidden de krachten die vrijkwamen door de aanvaring veilig weg.

Wat op papier grondig werd uitgedacht, bleek ook in de praktijk succesvol: de ACE-experts in de Benelux, Ralf Küppers en Han Titulaer, waren tegelijk trots en opgelucht toen ze hoorden over de aanvaring bij de sluis in Maasbracht. “Opgelucht, omdat zowel op het schip als aan land niemand door de aanvaring gewond is geraakt. Trots omdat onze veiligheidsdempers schade aan de sluisdeuren hebben voorkomen”, zegt Küppers, verantwoordelijk voor de verkoop van ACE in de Benelux. Zijn collega Han Titulaer valt hem bij: “Onze klant, het Nederlandse bouw- en staalbedrijf Mourik Limburg en wij, zijn blij dat onze veiligheidsmaatregelen hun dienst hebben bewezen. De gehele constructie heeft de averij goed doorstaan.”

Sinds de renovatie van de sluis, zo’n zeven jaar geleden, deed zich nog niet eerder een dergelijke aanvaring voor. De nieuwe stootbalkconstructies die destijds werden gemonteerd, moesten berekend zijn op een aanvaring met zwaar beladen schepen van maar liefst 4.000 ton, met een aanvaarsnelheid van maximaal 0,5 m/s. Want schade aan de sluisdeuren zou een ware ramp betekenen: het water in de sluis zou ongecontroleerd 12 meter naar beneden kunnen stromen. Om de sluisdeuren te beschermen, werd daarom een stootbalk geplaatst, voorzien van grote veiligheidsdempers van de dempingsspecialist uit het Duitse Langenfeld.

Op maat gemaakte sluisdempers
Bij het plaatsen van de sluisdempers werd rekening gehouden met mogelijk optredende waterslag. Dit hydraulische verschijnsel doet zich voor wanneer door stromend water een sterke mechanische druk ontstaat. De sluisdempers moesten in staat zijn om krachten van 500.000 Nm op te vangen, wat neerkomt op dempers van buitengewoon grote omvang. De door ACE speciaal op maat gemaakte veiligheidsdempers zijn maar liefst 2.649 mm lang, hebben een diameter van 200 mm en een eigen gewicht van 320 kg. Daarnaast heeft de hydraulische demper een geoptimaliseerde karakteristiek, een vaste aanslag en een slaglengte van 800 mm. Na een aanvaring hebben de ontwikkelde sluisdempers 3,5 seconden nodig voor het overbruggen van de slaglengte van 80 cm. Met behulp van stikstof keren de dempers weer terug in de uitgangspositie, zodat deze opnieuw bescherming bieden tegen een volgende aanvaring. De dempers zijn aan weerszijden loodrecht op de stootbalken in de sluiswanden aangebracht.

Ace-Gigantische-veiligheidsstootdempers-in-de-stootbalk-beschermen-de-achterliggende-sluis---kopie

Gigantische veiligheidsstootdempers in de stootbalk beschermen de achterliggende sluis.

Nieuwe stootbalk met bestaande sluisdempers
Om de sluis zo snel mogelijk weer in gebruik te kunnen nemen, moest de beschadigde stootbalk worden vervangen. Om deze te kunnen plaatsen, was een tijdelijke demontage van de veiligheidsdempers van ACE noodzakelijk. Han Titulaer leverde hiervoor alle benodigde instructies: over het gecontroleerd verwijderen van de stikstof, het demonteren van de dempers en het opnieuw inbouwen van de dempers na reparatie van de stootbalk. Na een laatste inspectie van de dempers door ACE merkt Titulaer op: “Mourik Limburg en wij zijn ervan overtuigd dat de constructie de komende zeven jaar net zo goed dienst doet als de eerste zeven jaar.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Tubus structuurdempers in actie op filmsets

30-09 “Niets is zo goed dat het niet nog verder verbeterd kan worden”, zegt Mark…

Toeleveren

Hydraulische remcilinders maken handling in cleanrooms eenvoudiger

17-07 Microbiologische milieubewaking is geregeld via ISO-richtlijn 18593. Het productassortiment van Pinpoint Scientific omvat onder…

Toeleveren

Meer toepassingen gasveren door RVS-varianten

16-01 De industriële gastrek en -drukveren van ACE zijn verkrijgbaar in de RVS-legeringen 304 en…

Toeleveren

Kleine stootdempers aan zet bij productie halfgeleiders

07-11 Fotolithografie is een sleuteltechnologie bij de fabricage van micro-elektronische componenten en schakelcircuits en bij…

Toeleveren

Winterse topprestaties met ACE gasveren

07-03 Aarts was in 2020 de enige atleet met een zware lichamelijke beperking die met…

Toeleveren

Maatwerk met Magnum demper van ACE

30-11 Door vooraf berekende specificaties, zoals het verkorten van de slaglengte en optimalisatie van de…

Toeleveren

ACE met TUBUS en kabelveer dempers op Precisiebeurs

01-11 De kabelveer dempers zijn op hun beurt bijzonder goed bestand tegen hitte, kou, zuren,…

Toeleveren

ACE structuurdempers voorkomen botsingen in automotive industrie

11-10 De structuur- en veiligheidsdempers van ACE van het type Tubus zijn verkrijgbaar in maar…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs