Zeldzame aluminiumlegeringen

Niet elke aluminiumlegering ligt standaard op voorraad bij de West-Europese handel. MCB krijgt bijvoorbeeld regelmatig aanvragen voor de legeringen ENAW 5052, AA 6061 en ENAW 6060. Op de website van MCB legt de metaalgroothandel uit Valkenswaard uit waar de legeringen vandaan komen en wat het alternatief is.

Gebruikers krijgen veelal een tekening, waarbij in een stuklijst staat waar het product van gemaakt moet worden, zo is te lezen in het blog op de website van MCB. In veel gevallen is het lastig om een voorstel te doen om de legering waarvan het product gemaakt is te wijzigen. Lambert van de Schans is projectmanager en gaat dieper in op de legeringen.

Aluminiumlegeringen in de stuklijst
“De consequenties van een wijzigingsvoorstel zijn natuurlijk niet direct te overzien”, schrijft Van De Schans. “Over hoeveel schijven loopt het voordat we bij de tekenaar of ontwerper zijn? Moet er opnieuw een sterkteberekening gedaan worden? Wat waren de eisen waarom men tot deze legering kwam, et cetera. In het verleden heb ik regelmatig gehoord dat een simpele wijziging op een tekening, afhankelijk van de complexheid van het product en de impact die het heeft op de organisatie van de constructeur, gemakkelijk kan oplopen van honderd tot duizenden euro’s.”

ENAW 5052: een oude aluminiumlegering
MCB kreeg recentelijk een vraag over de legering ENAW 5052, een legering die een 40-tal jaren geleden veel werd toegepast in Europa, maar sindsdien onder andere door de verbeterde productiemogelijkheden in de aluminiumindustrie vervangen is door de legering ENAW 5754. “In Amerika en Engeland wordt deze legering nog wel vaak toegepast” vervolgt Van De Schans. “Doordat er in de industrie ook met grote regelmaat gewerkt wordt voor deze landen, komt er zo nu en dan een vraag boven drijven. Het probleem is dat het zelden gaat om grotere hoeveelheden, omdat deze gewoon te bestellen zijn bij de aluminiumproducenten. Meestal gaat het om kleine aantallen, vaak ook nog in verschillende afmetingen en dikten. Voor deze legering stellen we dan voor om EN AW5754 toe te passen. Als je de legeringen met elkaar vergelijkt en je kijkt naar dezelfde toestand (bijv. H22) van beide legeringen, dan zullen er kleine verschillen zijn in de chemische samenstelling en in de mechanische waarden zoals trekvastheid en rek. Het grootste verschil in chemische samenstelling bij deze legeringen is het magnesiumgehalte: 2,5 voor ENAW 5052 en 3 voor ENAW 5754. Uiteraard zitten op deze hoeveelheden toleranties, waardoor er een overlap is. Hetzelfde geldt voor de mechanische waarden: ook hier zit een grote overlap per toestand, waardoor de toepasbaarheid van de alternatieve legering op dit gebied verantwoord is.

AA 6061: een Amerikaanse legering
Een andere vraag die Van De Schans regelmatig krijgt betreft de legering AA 6061 die vooral in Amerika wordt toegepast: “Hiervoor geldt in grote mate hetzelfde verhaal. We adviseren vaak hier ENAW 6082 toe te passen, alhoewel de verschillen iets groter zijn dan bij de vergelijking tussen ENAW5052 en ENAW5754. De legering die in veel gevallen wordt toegepast als extrusieprofiel ENAW 6060 wordt met regelmaat gevraagd in plaatvorm. Ook hier moet je dan naar een alternatief zoeken, deze legering is namelijk niet verkrijgbaar als plaat. Hierbij komen ook weer andere zaken kijken, zoals anodiseerbaarheid en kleur na het anodiseren. Vaak wordt er dan voor gekozen om een anodiseer-kwaliteit te nemen, bijvoorbeeld ENAW 5005. Deze legering geeft in anodiseer-kwaliteit de beste resultaten om de kleur van de extrusie-profielen te benaderen. Door de andere chemische samenstelling, is het nagenoeg onmogelijk om bij naturel anodiseren dezelfde kleur te verkrijgen.
Zo zie je maar: voor elke vraag hebben we bij MCB wel een antwoord. Ook al is het zeldzaam.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

MCB levert duurzaam staal voor elektrische Le Mans raceauto

12-06 InMotion ontwikkelt namelijk een Le Mans raceauto die momenteel binnen 4 minuten kan opladen.…

Materialen

Distributeurs pakken rol in omschakeling naar groen staal

10-07 Zo brengt Kloeckner Metals Netherlands tegenwoordig de CO2-uitstoot in kaart voor de door de…

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

Materialen

MCB is uw partner voor de verspaning

03-04 “Variatie in materiaaleigenschappen en -kwaliteit kan leiden tot beschadigingen van gereedschap en eindproduct en…

Materialen

MCB wordt eigenaar van de Belgische staaldistributiegroep Saey

29-03 Saey is een belangrijke staaldistributeur (met vestigingen in Kuurne, Heule en Zwijnaarde),  die zich…

Bedrijf en Economie

MCB sluit zich aan bij IMVO-convenant Metaalsector

15-02 Door deelname aan het convenant wil het bedrijf de acties die het al onderneemt…

Materialen

Autofabrikanten kiezen voor slimme materiaalmix van staal en aluminium

12-01 De zelfdragende carrosserieconstructie van staal is wereldwijd het meest gebruikte type carrosseriebouw, maar staat…

Materialen

Mega aluminiumklus voor Aldowa

23-11 Deze tunnel is een onderdeel van de 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs