Zo kan het ook….
Al vele jaren waren Brenda en Walter bezig hun bedrijf te verkopen. Telkens troffen ze de verkeerde ‘kandidaat’, van charlatans tot gelukszoekers. Vele gesprekken hadden ze gevoerd, maar helaas had dit niet tot resultaat geleid.
Hun bedrijf waren ze bijna 25 jaar geleden begonnen in de schuur van het ouderlijk huis van Walter. Inmiddels woonden ze daar en was het bedrijf verhuisd naar een industrieterrein van een nabijgelegen dorp op de grens van Gelderland, Limburg en Noord-Brabant. De onderneming had zich in de loop der jaren gespecialiseerd in de fijnmechanische producten. Geen grote series maar enkelstuks en prototypebouw. Mooie winstcijfers, een modern machinepark en gemotiveerde medewerkers maakten de onderneming aantrekkelijk voor potentiële kopers, maar helaas bleek de werkelijkheid anders.
Brenda belde me naar aanleiding van de columns in MetaalNieuws en twee dagen later spraken we ‘s avonds af op het bedrijf. ‘De klik’ was er direct en we besloten samen het proces van verkoop opnieuw op te pakken. Na een paar weken meldde zich een kandidaat. Een onderneming gevestigd op hetzelfde industrieterrein bleek interesse te hebben. Ruud, de eigenaar van dat bedrijf, was erg enthousiast. Hij kon goed met Walter en Brenda overweg, wat resulteerde in de meest open en transparante onderhandeling die ik ooit heb meegemaakt.
Zowel koper als verkoper legden voortdurend hun belangen en wensen op tafel en er werd direct gezocht naar een overeenstemming. Als één der partijen op een uit-onderhandeld punt terug moest komen, werd uitgelegd wat de reden was en opnieuw gezocht naar een oplossing.
Na het boekenonderzoek werd het tijd om de contracten op te stellen en deze onderhandeling in te gaan. De overnameconstructie was van dien aard dat er een aandelenkoop, activakoop, huur, lening en managementovereenkomst moest komen. Normaliter is dit een intensieve fase van het overnameproces. Dat wat afgesproken is, moeten derden (lees: advocaten) op papier zetten. Dit leidt meestal niet tot de meest efficiënte procedure. Gezien het voortraject durfde ik het aan om voor te stellen één advocaat te nemen, die bij het maken van de contracten de belangen van zowel koper als verkoper zou respecteren. Dat was de eerste keer in mijn 27 jaar als overnameadviseur dat dit gebeurde.
Ik introduceerde een advocatenkantoor uit Tilburg, VDT Advocaten, waar ik vaak mee samenwerk, en zij pakten dit proces heel goed op. Binnen 2 weken waren de contracten teken klaar en we moesten wachten op de notaris. Op de dag dat de onderneming 25 jaar bestond hebben we de aandelen en het machinepark overgedragen aan Ruud. Een bijzonder snel proces dankzij de positieve instelling en het begrip van koper Ruud en verkopers Walter en Brenda.
Han van Rijn
Specialist in overnames en financieringen
voor technische ondernemingen
han@kromhout.net